Het afgelopen jaar is het aantal internetverkopers dat artikelen via Amazon aanbiedt gegroeid tot twee miljoen. In totaal nam het aantal verkopers in een jaar tijd met 65 procent toe. Samen verkochten zij in 2013 meer dan een miljard producten, met een gezamenlijke handelswaarde van tientallen miljarden dollars.
Hiermee laat Amazon zien dat het niet alleen een online winkel is, maar ook dient als een platform voor webwinkeliers. Volgens de etailer kunnen ondernemers via de dienst gemakkelijk een groot deel van hun handel uitbesteden en genereren ze veel verkeer. Niet alleen worden de producten in de index van de webwinkel opgenomen, maar ook de betalingen, fulfillment en verzendingen worden door Amazon afgehandeld.
Ook Nederland is een van de landen waar naar wordt uitgeleverd. Dit betekent dat buitenlandse ondernemers hun producten in ons land kunnen verkopen, zonder dat ze hier een website, kantoor of logistieke infrastructuur hebben. In Nederland heeft bol.com een vergelijkbare dienst voor externe verkopers, maar daarover zijn geen cijfers bekend.
Amazon groeit als handelsplatform
Gepubliceerd op 13 januari 2014 om 00:00
Reacties 0