Fysieke winkels blijven het belangrijkste kanaal in de multichannelstrategie van retailers. 87 procent van de retailers wil in de toekomst minimaal over evenveel winkels beschikken, terwijl ze ook grotere winkels willen die meer inspelen op beleving. Dat concludeert vastgoedadviseur CBRE uit onderzoek onder vijftig ‘vooraanstaande internationale retailers’.
Veertig procent van alle ondervraagden stelt in de toekomst over meer winkels te beschikken. Een iets groter aantal voorziet een uitbreiding van magazijnruimte voor zijn winkelketen. Ongeveer een op de tien retailers denkt dat hij in de toekomst zowel minder winkels als magazijnruimte nodig heeft. De helft van de ondervraagden denkt geen extra ruimte nodig te hebben.
Als gevolg van de ontwikkeling van een digitale strategie stelt 63 procent van de retailers zijn winkels te hebben aangepast, terwijl 22 procent zegt dat nog te gaan doen. Een op de drie retailers heeft onder meer kiosken in zijn winkels geïnstalleerd. Populaire digitale toepassingen buiten de winkelmuren zijn social media (88 procent), een webshop (87 procent) en een mobiele app (55 procent).
Een digitale strategie is volgens 63 procent van de retailers voornamelijk van belang om zowel de offline als online omzet te verhogen. Dertien procent noemt alleen de online verkopen als grootste waarde, terwijl eenzelfde percentage de digitale strategie voornamelijk als marketinginstrument gebruikt om meer bezoekers over de winkelvloer te krijgen. 87 procent van de ondervraagden denkt dat een digitale strategie uiteindelijk tot meer omzet zal leiden.
Reacties 0