'Nieuwe stap in verduurzaming fashionbranche'

INretail, MODINT en VGT hebben MVO Nederland aangesteld om de uitvoering van hun plan voor de verduurzaming van de fashionbranche te begeleiden. Daarmee gaat het plan een nieuwe fase in, stellen de brancheorganisaties.

Het plan bevat concrete doelen waarmee de sector in samenwerking met internationale ngo’s, vakbonden en overheden kan verduurzamen. Werkgroepen gaan aan de slag met een mondiaal beleid voor onder meer leefbaar loon en veilige arbeidsomstandigheden in de textielfabrieken en ondersteuning voor de ondernemingen om meer grip op hun productieketen te krijgen.

MVO Nederland gaat de werkgroepen uit het plan ‘Verduurzaming Nederlandse textiel- en kledingsector’ ondersteunen. Het ministerie van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking trekt 125 duizend euro uit voor de uitvoering voor het plan van aanpak. “Daarmee kunnen we de verduurzaming van onze sector versnellen”, zegt Jeroen van Dijken, secretaris Vereniging van Grootwinkelbedrijven in Textiel (VGT).

De financiële steun is daarnaast een erkenning van de ambities die de drie branches delen op het gebied van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen, stelt Han Bekke, voorzitter van MODINT.

Jolande Sap coördineert als programmamanager voor MVO Nederland de werkgroepen. “Het komt er nu op aan de plannen om te zetten in acties waar mens en milieu echt baat bij hebben”, aldus Sap.

Minister Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) riep eerder al alle ondernemers in de textiel- en kledingsector op zich aan te sluiten bij het plan. Ploumen spant zich in voor de verduurzaming van de fashionbranche. Vorig jaar bekritiseerde ze Coolcat, Wibra en Prénatal publiekelijk omdat zij volgens haar geen verantwoordelijkheid nemen voor de textielarbeiders die hun kleding maken.

Eerder:
Retailjaar 2013: Verduurzaming fashion

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!