Voor het zesde jaar op rij is het overzicht Retail & Opleiding gepubliceerd in het februarinummer van RetailTrends. RetailNews licht er enkele retailers uit. Vandaag het woord aan Jacqueline Boskamp, trainingscoördinator bij De Tuinen.
Welke opleidingen biedt De Tuinen aan?
“Bij De Tuinen vinden we het trainen en opleiden van onze medewerkers erg belangrijk. Daarom hebben we een eigen trainingsacademie ontwikkeld. Iedereen die bij De Tuinen komt werken heeft de kans om zich te ontwikkelen en de klanten van een goed advies voorzien. Persoonlijk advies geven, daar staat De Tuinen om bekend en daarom is het belangrijk dat iedere collega de opleidingen en trainingen van de trainingsacademie ook doorloopt. De trainingsacademie bestaat in totaal uit zeven verschillende onderdelen en als al deze zeven onderdelen doorlopen zijn en je kunt dit ook in de praktijk brengen in de winkel, ben je een expert."
"De opleiding begint met de basiskennis die je moet hebben als je bij De Tuinen komt werken. Hoe hoger je in de piramide van opleidingen komt des te meer kennis je hebt vergaard. De trainingen Product Adviseur en Gevorderd Product Adviseur zijn erg pittig en bestaan uit dikke documentatie over alle producten en vragen die vanuit klanten kunnen komen in de winkel. De Tuinen heeft ongeveer vierduizend producten in de winkel en als je deze twee opleidingen hebt voltooid kun je echt een goed persoonlijk advies geven. Iedere training wordt afgesloten met een certificaat of diploma en bij de trainingen Product Adviseur en Gevorderd Product Adviseur ontvang je ook een speldje die op de bedrijfskleding gedragen mag worden. Naast de opleidingtredes die worden doorlopen, ontvangen onze medewerkers bij een aantal tredes ook een beloning. Dat is enerzijds om onze waardering te tonen en anderzijds omdat ze meer verantwoordelijkheid krijgen.”
Hoe worden de medewerkers van De Tuinen getraind?
“Via intranet is het mogelijk voor onze collega’s om voor een groot deel trainingsdocumentatie in te zien en uit te printen als ze aan de training toe zijn. Daarnaast ontvangen zij een persoonlijke trainingsmap waarin ze alle trainingen die ze hebben gevplgdin kunnen doen. Het verschilt per training hoe de training wordt gedaan. Een aantal trainingen bestaat alleen uit een theoretisch gedeelte en een toets, terwijl ook een aantal trainingen wordt gegeven door een trainer. ‘Welkom bij De Tuinen’ is bijvoorbeeld de eerste training die iedereen die bij De Tuinen komt werken doet. Tijdens deze training leer je als nieuwkomer alles over waar De Tuinen voor staat, de cultuur van het bedrijf en natuurlijk de basis om de bezoekers en klanten in de winkels zo goed mogelijk te helpen. Deze training bestaat uit een stuk theorie, opdrachten en een toets. De Sporttraining bestaat uit een theoretisch gedeelte, een trainingsdag en een toets. Iedere drie weken is er een update op het intranet te vinden. Die bestaat uit een stukje theorie, een aantal vragen en een rollenspel om de collega’s in de praktijk te laten oefenen in een adviesgesprek.”
“Op dit moment maken we regelmatig gebruik van mystery shoppers in de winkel, die vervolgens een rapport opmaken van hoe het er in de winkel aan toe gaat. Hier kunnen we met z’n allen heel veel van leren. Zowel op het hoofdkantoor als in de winkel.”
Wat is de toegevoegde waarde van het opleidingsprogramma?
“De Tuinen probeert mensen bewust te maken van hun gezondheid en well-being. Steeds meer mensen letten erop dat zij actief bewegen en goed eten, waarbij zij ondersteuning kunnen zoeken in bijvoorbeeld voedingssupplementen. Of mensen kunnen zichzelf lekker verwennen met natuurlijke verzorgingsproducten of lekker ontspannen met relaxproducten. Vorig jaar hebben we de gastvrouw of -man geïntroduceerd. Eén of meerdere medewerkers die niets anders doen dan bezoekers in de winkel informeren en adviseren. Dat klinkt logisch, maar ga zelf maar eens in winkels kijken hoe vaak de medewerkers met iets anders bezig zijn dan met de klant. Bij De Tuinen staat echt de klant op één. Iedere klant geven zij indien gewenst een persoonlijk advies en om dat te kunnen geven, heb je kennis nodig hebt om die klant zo goed mogelijk te kunnen helpen. En natuurlijk is deze trainingsacademie met al deze kennis die je krijgt aangereikt een unieke kans voor de medewerkers om zichzelf te ontwikkelen. We hoeven medewerkers niet te verplichten, want als je bij De Tuinen komt werken dan wil je graag kennis hebben om al die klanten die de winkel binnen lopen, te kunnen helpen met een persoonlijk advies.”
“Ons merk wordt door klanten gezien als vriendelijk, behulpzaam, eerlijk en zorgzaam. Iedere minuut van de dag zorgen onze medewerkers dat alle bezoekers en klanten een persoonlijk advies krijgen. In alle winkels van De Tuinen moeten de klanten zich welkom voelen. Onze goedopgeleide medewerkers en individuele aandacht voor de klant moet ervoor zorgen dat iedere klant onze winkel weer met een goed gevoel verlaat. Kenmerkend voor de medewerkers in de winkel is dat ze allemaal passie hebben voor wat ze doen, daar kan je niet op trainen. Al kan je wel extra nadruk leggen op het enthousiasme die ze kunnen uitstralen.”
RetailTrends 2 bevat het thema Retail & Personeel. Naast een overzicht van alle mbo- en hbo-opleidingen voor winkelpersoneel en het interne opleidings- en traningsaanbod van retailers schenkt dit dossier onder meer aandacht aan de strategische waarde van goed personeel. Het februarinummer van RetailTrends verschijnt eind deze week. Klik hier meer informatie over een jaarabonnement.
Lees ook:
Retail & Opleiding: PLUS Retail
Retail & Opleiding: Douglas
Retail & Opleiding: vanHaren Schoenen
Reacties 0