Albert Heijn gaat mee in bananenoorlog

Albert Heijn stunt in navolging van concurrenten Jumbo en Lidl met de prijs van bananen. Jumbo verlaagde in oktober de prijs van een kilo bananen van 1,79 euro naar 99 cent, terwijl Lidl de prijs terugbracht naar 95 cent. Een zak met vijf bananen bij Albert Heijn kost 99 cent.

Fairtrade-organisatie Max Havelaar vroeg supermarkten vorig jaar te stoppen met het stunten, omdat boeren in arme landen de dupe zouden zijn. Zowel Jumbo als Lidl lieten destijds weten niet mee te werken.

Albert Heijn spreekt niet van een prijzenslag, maar brengt naar eigen zeggen het totale bananenassortiment onder de aandacht. Waar Jumbo de bananen inzette om zijn laagste prijsgarantie te benadrukken, laat Albert Heijn in een advertentie weten de duurzaamheid van de banaan belangrijk te vinden. Zo voldoen de bananen volgens de supermarktketen aan de normen van onder meer Fairtrade, wat betekent ‘dat er zorgvuldig omgegaan wordt met het milieu én met de mensen die er werken’.

Veel klanten kopen wekelijks bananen, waarmee het wordt ingezet als lokmiddel. "Bananen zijn goed voor een procent van de totale omzet van supermarkten. Het is gewoon een heel belangrijk product", stellen marktkenners.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!