Voor het eerst in vijf jaar zullen supermarkten met Pasen niet meer omzetten dan een jaar eerder. De paasomzet komt dit jaar uit op 764 miljoen euro, verwacht onderzoeksbureau GfK. Vorig jaar lag dat bedrag nog op 779 miljoen euro.
De verwachte daling wordt onder meer veroorzaakt door het relatief late paasfeest. Waar Pasen doorgaans rond de veertiende week van het jaar valt, valt het dit jaar twee weken later. De paasomzet ligt gemiddeld achttien procent hoger dan een gemiddelde week, stelt onderzoeksdirecteur Joop Holla. “Dat percentage blijkt hoger te liggen wanneer Pasen vroeg valt”, zegt hij tegen RetailNews.
De verklaring zoekt hij in de weersomstandigheden rond die periode. Pasen valt volgens hem vaak samen met de overgang naar de lente, waardoor mensen bijvoorbeeld meer uitgeven aan bloemen en planten. “Met de late Pasen gaat dat nu niet op. Het is nu al bijna lente.”
Paasomzet per jaar (in euro’s)
2002 (week 13) | 569 miljoen |
2003 (week 16) | 574 miljoen |
2004 (week 15) | 599 miljoen |
2005 (week 12) | 587 miljoen |
2006 (week 15) | 621 miljoen |
2007 (week 14) | 634 miljoen |
2008 (week 12) | 710 miljoen |
2009 (week 15) | 708 miljoen |
2010 (week 13) | 713 miljoen |
2011 (week 16) | 726 miljoen |
2012 (week 14) | 738 miljoen |
2013 (week 13) | 779 miljoen |
2014 (week 16) | 764 miljoen |
Reacties 0