'Geen paaspiek voor supermarkten'

Voor het eerst in vijf jaar zullen supermarkten met Pasen niet meer omzetten dan een jaar eerder. De paasomzet komt dit jaar uit op 764 miljoen euro, verwacht onderzoeksbureau GfK. Vorig jaar lag dat bedrag nog op 779 miljoen euro.

De verwachte daling wordt onder meer veroorzaakt door het relatief late paasfeest. Waar Pasen doorgaans rond de veertiende week van het jaar valt, valt het dit jaar twee weken later. De paasomzet ligt gemiddeld achttien procent hoger dan een gemiddelde week, stelt onderzoeksdirecteur Joop Holla. “Dat percentage blijkt hoger te liggen wanneer Pasen vroeg valt”, zegt hij tegen RetailNews.

De verklaring zoekt hij in de weersomstandigheden rond die periode. Pasen valt volgens hem vaak samen met de overgang naar de lente, waardoor mensen bijvoorbeeld meer uitgeven aan bloemen en planten. “Met de late Pasen gaat dat nu niet op. Het is nu al bijna lente.”

Paasomzet per jaar (in euro’s)

2002 (week 13)569 miljoen
2003 (week 16)574 miljoen
2004 (week 15)599 miljoen
2005 (week 12)587 miljoen
2006 (week 15)621 miljoen
2007 (week 14)634 miljoen
2008 (week 12)710 miljoen
2009 (week 15)708 miljoen
2010 (week 13)713 miljoen
2011 (week 16)726 miljoen
2012 (week 14)738 miljoen
2013 (week 13)779 miljoen
2014 (week 16)764 miljoen

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends