De Nederlandse supermarktomzet is in november met 3,2 procent gestegen tot 3,43 miljard euro. De groei is vooral te danken aan een hoger bedrag per kassabon, blijkt uit cijfers van GfK.
Consumenten rekenden vorige maand per kassabon 6,9 procent meer af. Het gemiddelde bonbedrag kwam daarmee op 23,98 euro, tegenover 22,43 in november 2016. Het aantal uitgegeven kassabonnen daalde juist met 3,5 procent.
Supermarkten zetten dit jaar tot nu toe 33,23 miljard euro om, een stijging van 2,9 procent ten opzichte van vorig jaar. In die periode steeg de omzet per kassabon met 5,8 procent. Die stijging wordt mede veroorzaakt door het toenemende aandeel van online, waar de bonwaarde gemiddeld hoger ligt. Het online aandeel van de supermarktomzet bedraagt inmiddels 2,9 procent.
Aanbiedingen spelen een steeds grotere rol, meldt GfK verder. Dit jaar is tot nu toe 19,3 procent van de supermarktomzet afkomstig uit aanbiedingen, tegenover een aandeel van 18,3 procent vorig jaar en 15,8 procent in 2015. Binnen de categorieën schoonmaakartikelen en bier ligt het aandeel aanbiedingen het hoogst, met respectievelijk 41,5 en 36 procent. Ook verse maaltijden, vlees en groente en fruit worden bovengemiddeld vaak in de aanbieding gekocht.
Reacties 0