Retailers laten nog veel mogelijkheden liggen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie en –marketing. Dat stelt industry director James van Thiel van Google Nederland in EtailTrends 2. “Als retailer moet je ernaar streven dat je volledig vindbaar bent.”
De mogelijkheden zijn volgens hem aangetoond in samenwerking met Media Markt. De elektronicaketen maakt gebruik van product listing ads (PLA’s) om de traffic naar de website te verbeteren en meer doorkliks en verkopen te realiseren.
In zulke advertenties is specifieke productinformatie en de naam van een winkel geplaatst. De zoekopdrachten van consumenten worden op basis van die informatie gematcht met de PLA’s, die als apart vak op de zoekpagina van Google worden vertoond. “Media Markt realiseerde zo een veel betere zichtbaarheid, terwijl de kosten per verkoop daalden”, stelt Van Thiel. Met behulp van die PLA’s weet de retailer zo meer omzet via de webshop te genereren.
Retailers die willen profiteren van de mogelijkheden die het online kanaal biedt, moet volgens hem het begrip van de consument verdienen. Dat doen ze door de veranderde consument die nieuwe technologie snel omarmt en zich anders gedraagt, te begrijpen. “Weet waar die consument is en zorg ervoor dat je als retailer vindbaar en beschikbaar bent op het moment dat de consument je nodig heeft.”
In EtailTrends 2 schetst James van Thiel nog twee principes waaraan de retailer moet voldoen om van de online condities te kunnen profiteren. Zo gaat hij in op het gebruik van data en het adagium ‘If you fail, fail fast’. Verder bespreekt hij de mogelijkheden van Google Glass voor retailers en de rol van Google in de retailbranche. EtailTrends 2 verschijnt samen met het maartnummer van RetailTrends aan het eind van deze week.
Reacties 0