Consument fors duurder uit bij parkeren

Tarieven in Nederlandse parkeergarages zijn tussen 2010 en 2014 met 26 procent gestegen. Parkeren op straat werd zeventien procent duurder. Dat blijkt uit de Nationale Parkeertest die Detailhandel Nederland uitvoerde.

Gemeenten verwachten dit jaar 660 miljoen euro op te halen aan parkeergelden, maakte het CBS vandaag bekend. Dat is vijftien miljoen euro meer dan in 2013 en 94 miljoen euro meer dan in 2010. Amsterdam begroot met 162 miljoen euro veruit het hoogste bedrag aan parkeeropbrengsten.

In 2014 stegen de tarieven voor parkeergarages volgens Detailhandel Nederland gemiddeld met vijf procent ten opzichte van vorig jaar. De Pleingarage in Den Haag en de Utrechtse Grifthoekgarage werden respectievelijk 44 procent en 25 procent duurder. Een absurde stijging, aldus de brancheorganisatie.

Consumenten zijn het volgens de brancheorganisatie beu om deze tarieven te betalen. Daardoor mijden ze parkeergarages. “Het enige antwoord dat gemeenten en parkeergarages daar tot nu toe op hadden was nog verdere tariefsverhoging”, zegt Jildau Schuilenburg, secretaris vestigingszaken van Detailhandel Nederland. “Op deze manier doorgaan is desastreus voor binnensteden en winkelgebieden.”

Voor toekomstbestendige winkelgebieden is het volgens haar essentieel dat gemeenten een eerlijk en transparant parkeertarief vragen. “Met het invoeren van blauwe parkeerzones hebben gemeenten een extra instrument om het bezoek aan winkelgebieden te stimuleren.”

De brancheorganisatie roept lokale politieke partijen op om in de coalitieprogramma’s op te nemen over parkeertarieven. PvdA-Kamerlid Attje Kuiken diende woensdag een wetsvoorstel in om betaald parkeren per minuut landelijk mogelijk te maken. “Nu betalen automobilisten vaak een vol uur terwijl ze maar kort geparkeerd staan. Dat is oneerlijk en onnodig.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!