Witteveen Mode wil nog dit jaar zijn eerste winkels in het buitenland openen. De fashionretailer hoopt twee tot drie winkels in Duitsland te openen, vertelt directeur en mede-eigenaar Barbara van Kolfschoten in Het Financieele Dagblad.

De collectie van Witteveen voor vrouwelijke veertigplussers past volgens Van Kolfschoten beter bij de Duitse dan bijvoorbeeld de Belgische consument. Daarnaast is de groei in ons land na 23 winkelopeningen in de afgelopen vijf jaar er wel uit, denkt zij. Het huidige winkelbestand van 103 vestigingen kan nog met zo’n twintig Nederlandse winkels worden uitgebreid.

Witteveen Mode profiteert bij de winkeluitbreiding enigszins van de economische crisis. Zo heeft de winkelketen zich de afgelopen jaren op mooie locaties kunnen vestigen, die andere retailers noodgedwongen moesten verlaten.

De modeketen investeert verder in trainingen voor het winkelpersoneel en een internetwinkel. Klanten kunnen online nog geen producten bestellen, maar al wel de nieuwste collectie van Witteveen bekijken. Een collectie die geheel onder eigen label wordt gemaakt, stelt Van Kolfschoten. Daardoor zijn de kleuren van de hele collectie op elkaar afgestemd, wat volgens haar onmogelijk is als je meerdere merken verkoopt. “Bovendien zijn die merken ook bij andere winkels te koop. Onze kleding niet.”