ITAB wint Beste Retail Innovatie Award

ITAB is met zijn volautomatische self-checkout de winnaar van de Beste Retail Innovatie Award 2014. De award werd woensdag uitgereikt tijdens Retail Event Nederland in Houten.

Andere genomineerden waren het dynamic pricingconcept van Media Markt en het POS-systeem van SWEEBR. Na pitches van de drie genomineerden beoordeelden beursbezoekers de EasyFlow self-checkoutservice van ITAB als beste innovatie.

Bij de EasyFlow self-checkout legt een supermarktklant zijn producten op de band. Het systeem herkent de artikelen, al dan niet aan de barcode. “Het meest innovatieve is dat dit systeem producten herkent zonder barcode”, legt key account manager Rob Kardos van ITAB uit. De consument hoeft versproducten als groente en fruit niet langer af te wegen. “De software herkent het product aan zijn vorm en structuur.”

De self-checkout verwerkt veertig artikelen per minuut. Bij een caissière ligt dat gemiddeld op dertig tot 35, aldus Kardos. Een kassamedewerker kan vier tot vijf systemen aan in plaats van een zoals bij een conventionele kassa. “Personeel wordt daardoor servicegericht in plaats van transactiegericht. Verder levert het tijdswinst op, waardoor medewerkers andere werkzaamheden in de winkel kunnen verrichten.”

De Britse supermarktketen Morrison draait al proef met het systeem. “En Lidl start over enkele weken in centraal-Europa met de EasyFlow”, zegt Kardos. In Zweden is onlangs de eerste winkel voorzien van het kassasysteem. Vanaf mei zet een derde retailer het self-checkoutsysteem in ons land in. Verdere details daarover kan hij op dit moment niet geven.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!