Supermarktketen Lidl start in navolging van het Verenigd Koninkrijk ook in Zweden met zelfscankassa’s. De eerste Zweedse winkel is inmiddels met de eerste volautomatische self-checkout uitgerust.

Het systeem is geleverd door ITAB, dat op het gebied van kassasystemen al jaren samenwerkt met moederconcern Schwarz Group. Bij de geïnstalleerde EasyFlow hoeven klanten geen producten meer te scannen, omdat die herkend worden op basis van onder meer vorm, structuur en kleur. Ook groenten en fruit worden daarbij herkend, gewogen en geprijsd.

Het kassasysteem, dat woensdag werd uitgeroepen tot Beste Retail Innovatie van 2014, kan veertig artikelen per minuut aan, tegenover dertig tot 35 bij een caissière. In 99,7 procent van de gevallen herkent de kassa het getoonde product. Met de zelfscankassa wil Lidl ervoor zorgen dat het winkelpersoneel meer tijd heeft voor de klant.

Lidl startte eind januari met een proef met self-checkouts in Britse vestigingen. Concrete plannen om de zelfscanskassa’s ook in Nederland te introduceren, zijn er volgens een woordvoerder niet.