Delhaize dreigt met conflict om AH

De Belgische supermarktketen Delhaize wil merkproducten tegen dezelfde prijs kunnen inkopen als Albert Heijn. Dat zegt de Nederlandse ceo Frans Muller in De Standaard. “Desnoods komt het tot een conflict met de leveranciers.”

Wanneer Albert Heijn in België een winkel opent, verlagen nabijgelegen supermarkten hun prijzen met gemiddeld twee procent. De Belgische supermarktketens willen namelijk geen marktaandeel verliezen, stelt Frans Muller. Delhaize stelt zeventig procent van alle producten in België in te kopen. “Ik kan niet begrijpen waarom wij met 25 procent marktaandeel niet dezelfde prijs zouden krijgen voor merkproducenten.”

De leveranciers en Delhaize hebben volgens hem een gezamenlijk probleem. Muller dreigt bepaalde producten uit de schappen te halen, als er geen compromis gevonden wordt. “We laten ons de kaas niet van het brood eten. Deze situatie mag ons geen marge kosten.” Hoewel er volgens hem al enige tijd wordt onderhandeld, zijn er nog een paar openstaande punten. “De leveranciers moeten goed nadenken over wat dit betekent. Je riskeert een soort kettingreactie te krijgen.”

Wanneer er geen overeenstemming wordt bereikt, overweegt Muller producten in Nederland in te kopen. “Die boodschap hebben de producenten inmiddels van ons gehoord.” Een goede relatie met de leveranciers heeft zijn voorkeur. “Maar als er gevochten moet worden, zullen we het niet laten.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!