De Britse warenhuisketen Marks & Spencer wil tot 2017 250 nieuwe winkels in het buitenland openen. Daarmee moet het omzet- en winstaandeel van de internationale winkels met respectievelijk 25 en veertig procent toenemen.

Marks & Spencer beschikt momenteel over ruim vierhonderd winkels in meer dan vijftig landen in Europa, het Midden-Oosten en Azië. In Nederland beschikt de Britse retailer over twee eigen vestigingen, terwijl de derde winkel in Amsterdam voor 2016 op de planning staat. Voor de geplande internationale expansie ligt de focus vooral op India, China, Rusland, het Midden-Oosten en West-Europa.

Bij de internationale uitbreiding wil het concern van de Nederlandse ceo Marc Bolland gebruikmaken van een bricks en clicks-aanpak. Daarbij opent Marks & Spencer flagshipstores in belangrijke steden, die worden bijgestaan door M&S Food-winkels en een compleet online assortiment.

Marks & Spencer opent de komende drie jaar onder meer twintig Food-winkels in Parijs. In Nederland beschikt de retailer over zes foodafdelingen in tankstations van BP. "We zijn in gesprek met partners die dat ook op andere locaties kunnen doen", stelt Bolland tegenover De Financiële Telegraaf.