Minder dan de helft koopt regelmatig online

Minder dan de helft van de Nederlandse consumenten maakt regelmatig gebruik van het online kanaal om aankopen te doen. 28 procent gebruikt het internet alleen voor webrooming, terwijl 29 procent het online kanaal helemaal niet met enige regelmaat gebruikt in zijn aankoopproces. Dat blijkt uit onderzoek van Forrester onder bijna achttienduizend consumenten uit zeven Europese landen, waaronder Nederland.

Van de 43 procent van de consumenten die regelmatig iets online koopt, maakt het grootste deel alleen gebruik van een pc of laptop (58 procent). Negen procent van de online kopers maakt alleen gebruik van een smartphone of tablet, terwijl dertig procent zowel via een pc, laptop als mobiele apparaten shopt. Deze laatste groep ‘super shoppers’ is het grootst in Italië, waar ruim 41 procent van de online consumenten alle mogelijke apparaten gebruikt.

Nederland heeft vergeleken met de andere zes Europese landen relatief veel ‘onderzoekers’, concludeert Forrester. Alleen in Spanje ligt het aantal consumenten dat het online kanaal met regelmaat gebruikt voor webrooming hoger. Het aantal ‘weigeraars’ , consumenten die niet met regelmaat gebruikmaken van het internet, ligt in ons land juist een procentpunt onder het Europese gemiddelde.

De grote groep ‘onderzoekers’ biedt volgens analist Michelle Beeson een kans voor retailers. “Om ervoor te zorgen dat consumenten zich na een online onderzoek niet wenden tot de concurrentie, moeten retailers het hele aankoopproces optimaliseren”, stelt zij. Daarbij moeten ze volgens haar niet alleen kijken naar online verkopen, maar moeten ze een ‘uniforme ervaring’ voor alle kanalen bieden. Daarbij wijst Beeson op het Britse Argos, dat de lokale winkelvoorraad inzichtelijk heeft gemaakt en klanten zijn producten laat reserveren en afhalen in de winkel. 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends