Albert Heijn tekent Belgische gedragscode

Albert Heijn onderschrijft de gedragscode over de wijze waarop winkelketens zakendoen met Belgische land- en tuinbouwers. Dat heeft de Nederlandse supermarktketen donderdag bekendgemaakt.

In de code staan eerlijke handelspraktijken en respect tussen retailers en hun toeleveranciers centraal. “Dat is in lijn met de missie en visie van Albert Heijn in zowel België als Nederland”, aldus de keten.

Wat de gedragscode exact inhoudt kan een woordvoerder van moederconcern Ahold niet zeggen. AH neemt in elk geval deel aan het ketenoverleg tussen supermarkten en landbouworganisaties. Het prijsbeleid van de supermarktketen wijzigt niet. Ook de contractteeltregelingen die AH met telers heeft, blijven gehandhaafd. Daarin zijn afspraken over prijzen en volumes opgenomen.

AH lag onder vuur bij onze zuiderburen omdat agrariërs en tuinders klaagden dat de prijzen voor hun voedingsproducten daalden. Doordat AH structureel goedkoper is dan andere supermarkten, worden volgens hen de prijzen in gehele branche gedrukt. De Belgische supermarktketen Delhaize dreigde met een conflict als het niet tegen dezelfde prijs kon inkopen als AH. “Deze situatie mag ons geen marge kosten”, stelde de Nederlandse ceo Frans Muller.

Naar aanleiding van de protesten ging algemeen directeur Corné Mulders van Albert Heijn België vorige week om tafel met de Vlaamse premier Kris Peeters. Na dat gesprek beloofde Mulders de gedragscode te bestuderen. Peeters noemt het besluit van AH ‘zeer positief’.

Eerder:
AH bestudeert Belgische gedragscode
Delhaize dreigt met conflict om AH

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!