Door: Joost Bakx, marketing & portfolio director Tetra Pak Benelux
Driedimensionaal (3D) printen is de jongste ontwikkeling in de drukkunst sinds de Chinezen tweeduizend jaar geleden het blokdrukken uitvonden. 3D-printen bestaat al dertig jaar maar lijkt nu echt een doorbraak te maken als disruptieve innovatie.
Harvard-professor Clayton Christensen, de goeroe op dit gebied, noemt als kenmerken van disruptieve innovatie dat de technologie niet al te complex is, relatief eenvoudig in het gebruik en met onderdelen die makkelijk verkrijgbaar zijn. Bekende voorbeelden zijn de stoomboot, de telefoon, de auto, de pc en de smartphone.
Doorbraak
Er zijn drie aanwijzingen dat 3D-printing op weg is disruptief te worden:
- 3D-printing is al beschikbaar voor consumenten. Op de jaarlijkse Consumer Electronics Show in Las Vegas werden dit jaar twee 3D-printers getoond die het mogelijk maken om zelf voedsel af te drukken in chocola en suiker, en dat in vormen die doorgaans niet door andere apparaten kunnen worden gefabriceerd. De toestellen zijn vanaf enkele duizenden dollars beschikbaar
- 3D-printing heeft al toepassingen in nagenoeg elke vitale industrie: kleding, kunst, juwelen en instrumenten voor medische, militaire en onderwijskundige toepassingen. In Bahrein is het koraalrif bijvoorbeeld hersteld met deze technologie.
- 3D-technologie helpt de klant. Het geeft de klant steeds meer gemak en controle over welk product er wanneer en hoe beschikbaar is.
Voedselbelofte
Een van de grootste beloften van 3D-printing ligt in de wereldwijde voedselvoorziening. 3D-printers zullen op termijn de mensheid kunnen voorzien van gezond en betaalbaar eten. Geen plofkippen en overbevissing maar cartridges gevuld met algen, eendenkroos, gras, lupinezaden en meelwormen. En wellicht ook nog met wat (organische) smaakversterkers.
Enkele andere interessante mogelijke invloeden van 3D-foodprinting op een rij:
- Mindset: Op een bijzondere manier brengt de 3D-foodprinter de ‘moestuin’-mentaliteit weer terug. Iedereen voorziet in zijn eigen omgeving in zijn eigen behoefte.
- Innovatie: Consumenten kunnen veel flexibeler nieuwe producten uitproberen; er is namelijk geen invloed van distributie.
- Communicatie: Mond-tot-mond reclame wint aan kracht; consumenten overleggen over nieuwe recepten, nieuwe inzichten en experimenteren vervolgens weer.
- Milieu: Minder grootschalige productie en minder transport.
- Productie: Verschuiving van productie van gereed product naar halffabricaat.
Supermarkt met lege schappen
Het model van produceren, transporteren, vermarkten, kopen en consumeren verandert radicaal. Wat gebeurt er met de supermarkt als je thuis je voeding kunt printen? Verkoopt het cartridges? Of verplaatst het zich voor een deel naar het web en biedt het 3D-receptendownloads?
Een ding is zeker: supermarkten en merken moeten onderzoeken hoe deze ontwikkelingen hun strategie beïnvloeden. Natuurlijk, de ontwikkeling staat in de kinderschoenen. Maar de nieuwe wereld heeft een andere snelheid. Er is geen status quo meer: grote merken vandaag zijn niet per se de grote merken van morgen en de manier waarop we produceren idem dito. In dit economische tij kiezen bedrijven voor de korte termijn.
Het zou me niet verbazen als de leidende retailers en FMCG-producenten slechts beperkt over 3D-foodprinting spreken. Daarom hierbij een oproep om met mij de volgende generatie 3D-foodprinters te ontwikkelen: Kickstarter is waiting!
--------------------------------------------------------------------------------------------
Voorwaarden RetailNews Blog:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 500 woorden
U kunt uw bijdrage o.v.v. 'RetailNews Blog' mailen naar redactie@retailnews.nl.
Bron: RetailNews Blog
Reacties 0