V&D dieper in rode cijfers

Warenhuisketen V&D heeft over het boekjaar 2013 een nettoverlies van 42 miljoen euro geleden. De omzet daalde met vier procent naar 619 miljoen euro. Dat heeft de keten donderdag bekendgemaakt.

Het verlies is een ruime verdubbeling ten opzichte van het verlies van het voorgaande jaar. Toen bedroeg dat 19,2 miljoen euro. Volgens V&D worden de rode cijfers vooral veroorzaakt door een eenmalige last van 26 miljoen euro wegens een lopende reorganisatie. Met deze afschrijving buiten beschouwing zou het verlies zestien miljoen euro bedragen.

“Op zich is het een knappe prestatie om de omzet op een verlies van vier procent te houden terwijl het branchebreed op zeven procent in de min ligt”, zegt marketingexpert Paul Moers in het Algemeen Dagblad. Dat is volgens hem vooral te danken aan zusterformule La Place. “Deze cijfers geven dus een vertekend beeld. En met één zo’n pareltje red je het niet.”

Ceo Bart van de Nieuwenhof van La Place liet onlangs al weten dat het een supermarktconcept ontwikkelt dat als motor voor winkels van V&D moet dienen. “Het moet echt een klantentrekker van V&D worden”, aldus Van den Nieuwenhof.

V&D hoopt met onder meer een nieuw winkelconcept voor het eerst sinds 2001 weer zwarte cijfers te schrijven. Zo is in Leiden een beleveniswinkel geopend, waarvan het concept de komende vijf jaar gefaseerd naar alle vestigingen wordt uitgerold. Daarnaast heeft de keten plannen om in de kelders van de grotere vestigingen supermarkten te beginnen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!