Warenhuis maakt comeback in New York

Terwijl het warenhuis in Nederland onder vuur ligt, bloeit hij op in New York. Zo worden in het populaire stadsdeel Manhattan grote warenhuizen uit de grond gestampt, schetst correspondent Anke Meijer in het aprilnummer van RetailTrends.

Grote warenhuisketens hebben de laatste jaren last gehad van de populariteit van shopping malls in de buitenwijken en de opkomst van e-commerce, maar hebben inmiddels grootse plannen voor nieuwe vestigingen. Zo bouwt retailer Nordstrom momenteel aan de ‘Nordstrom Tower’, dat bij de oplevering in 2018 het op één na hoogste gebouw van het land is. Op de eerste zeven verdiepingen is straks plek voor de flagshipstore van Nordstrom.

Verder opent luxe warenhuis Neiman Marcus in 2020 zijn eerste winkel op het eiland van ruim 23 duizend vierkante meter en krijgt Saks Fifth Avenue in het voorjaar van 2016 een tweede winkel bij het World Trade Center. Barneys opent tegelijkertijd zijn tweede vlaggenschip in de stad, terwijl Nordstrom alweer op zoek zou zijn naar een volgende locatie.

Ook de miljoenen die Macy’s, Saks en Bergdorf Goodman besteden aan de renovatie van hun bestaande panden zijn tekenend voor de comeback van het warenhuis. Het New Yorkse warenhuissegement is volgens makelaar Douglas Elliman niet alleen ‘levend’ maar ook ‘bloeiend’ te noemen. “En vijf jaar geleden zeiden ze nog dat het warenhuis hier gestorven was.”

In RetailTrends 4 wordt dieper op het bloeiende segment ingegaan. Zo vertelt analist Marie Driscoll over de omnichannel stappen van warenhuizen als Macy’s en Nordstrom. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends