Krimp in non-food valt fors lager uit

De bestedingen in de non-foodsector zijn in het eerste kwartaal met 0,6 procent teruggelopen. Dat meldt onderzoeksbureau GfK in een kwartaalrapport over alle onderzochte non-foodmarkten. In de vier kwartalen vorig jaar schommelde de krimp nog tussen de vier en zeven procent.

Vier van de elf branches noteren een positief groeicijfer ten opzichte van een jaar terug. De markt voor groot- en klein huishoudelijke apparaten en de telecom en doe-het-zelfsector noteren een plus. De daling van vijf procent in de dhz-branche is de eerste na jaren, stelt business consultant Peter Vos. “Een trend die natuurlijk wordt geholpen door het mooie weer in maart en de aantrekkende huizenmarkt.” Zo steeg de omzet uit tuinproducten met zestig procent ten opzichte van 2013.

De markten voor boeken, fashion, digitale camera’s, consumentenelektronica, entertainment en toerisme laten in het eerste kwartaal een daling zien. Zo zette de boekensector in het kwartaal waarin zowel ECI als Polare failliet werd verklaard 10,2 procent minder om dan een jaar eerder.

De hoop van het tweede kwartaal is volgens director retail en entertainment Maikel Verhaaren gevestigd op de verder aantrekkende economie. Ook het effect van Moeder- en Vaderdag, de start van het last-minute-seizoen en het wereldkampioenschap voetbal moet de sectoren een positief impuls geven.

SectorOmzetverandering
Boeken-10,2%
Consumentenelektronica -7,1%
Digitale camera's-11,7%
Doe-het-zelf+5%
Entertainment-17%
Fashion-1,1%
IT & Office-3,6%
Groot huishoudelijke apparatuur+5%
Klein huishoudelijke apparatuur+2%
Telecom+12%
Toerisme-2,8%

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!