Waar Marktplaats begon als verkoopplatform tussen particulieren, zetten ondernemers de website steeds vaker in als verkoopkanaal aan consumenten. Inmiddels vinden dagelijks dertigduizend transacties plaats tussen bedrijven en particulieren. Dat meldt Het Financieele Dagblad.
Wie in de buurt van Amsterdam een damesfiets zoekt, vindt 33 bedrijven en zes particulieren die een fiets verkopen. Directeur Olivier van Duijn is niet bang dat consumenten die tweedehands spullen zoeken de verkoopsite links laten liggen door de groei van het zakelijke aanbod. “Ik vind wel dat het aanbod relevanter moet, maar de irritatie valt mee. Niemand is tegen relevante commercie.” De handel tussen particulieren blijft volgens hem met 125 duizend transacties per dag de kern van de verkoopsite.
Voor veel MKB’ers is Marktplaats als extra verkoopkanaal is een reddingsboei, stelt Van Duijn. Via de website halen ondernemers zes tot elf procent van hun omzet binnen met verkopen aan consumenten. Dat is goed voor circa vijftig miljard euro.
Van Duijn gelooft niet in een Marktplaats met een gemengd nieuw en tweedehands aanbod. Tweedehands artikelen blijven het startpunt. “Wie bij ons een koptelefoon zoekt, ziet eerst het tweedehands aanbod en pas daarna dat je ook voor nieuw kunt kiezen.”
Zakelijk aanbod groeit op Marktplaats
Gepubliceerd op 23 mei 2014 om 11:41
Reacties 0