'Parkeerruimte wel degelijk factor van belang'

Het is te kort door de bocht om te stellen dat parkeergelegenheid nauwelijks invloed heeft op de omzet van retailers. Dat zegt een woordvoerder van brancheorganisatie INretail tegen RetailNews, in reactie op een onderzoek van Erasmus Universiteit Rotterdam.

Daarin wordt gesteld dat er geen verband is tussen hoeveel consumenten kopen en hoe of tegen welk tarief zij hun auto konden parkeren. Dat geldt voor zowel kleine als grote winkelgebieden. Bovendien komen de meeste shoppers niet met de auto, blijkt uit ander onderzoek.

“Hoewel ik de volledige ins en outs van het onderzoek niet ken, klinkt dit als een bijzonder rapport, dat neigt naar bizar”, aldus de woordvoerder van INretail. Een parkeerkaartje is volgens hem het entreekaartje van een winkelcentrum. Consumenten moeten na afloop van hun bezoek aan een winkelgebied het gevoel hebben dat de parkeertarieven in verhouding staan tot wat ze er ervaren hebben. “Hoe lager de parkeerkosten, hoe meer waarde zij ervaren.”

De onderzoeksconclusies worden door directeur Hans van Tellingen van vastgoedonderzoeker Strabo bestempeld als ´onzin´. Zo heeft het bedrijf onlangs onderzoek uitgevoerd in 450 winkelcentra en –gebieden. “Uit de voorlopige resultaten blijkt dat gemiddeld vijftig procent van de consumenten een wijkwinkelcentrum en stadsdeel met de auto bezoekt. Zij zijn goed voor gemiddeld zeventig tot 75 procent van de omzet.” Voor binnensteden ligt het percentage shoppers dat met de auto komt vaak lager, maar nog steeds besteden autobezoekers veel meer dan niet-autobezoekers, aldus Van Tellingen.

Gemeenten gebruiken parkeren volgens INretail vooral ‘als melkkoe om gaten in hun begroting dicht te timmeren’. “Terwijl lokale overheden juist in samenwerking met winkeliers voor een aantrekkelijk winkelgebied moeten zorgen.” Zo kunnen winkeliers, gemeenten, horeca en culturele instellingen samenwerken tijdens bijvoorbeeld evenementen.

Hoewel een aantrekkelijk winkelcentrum meer behelst dan alleen de parkeergelegenheid, is dat volgens de zegsman wel van wezenlijk belang. “Met dergelijke events wordt een winkelgebied een ‘belevenis area’, wat een centrum een goede naam oplevert. Als consumenten daarbij niet te veel geld kwijt zijn aan een parkeerkaartje, trekt dat op de lange termijn meer shoppers.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!