Slechts dertien procent van de Nederlandse consumenten vindt het belangrijk dat een kledingwinkel over gratis wifi beschikt. Zeven op de tien Nederlanders heeft er nog nooit gebruik van gemaakt, terwijl slechts zes procent er (bijna) altijd wifi in de winkel gebruikt. Dat blijkt uit onderzoek van GfK onder meer dan 25 duizend respondenten.
Wifi wordt in de helft van de keren gebruikt voor social media en in iets mindere mate om de e-mail te checken. Twee op de tien bezoekt websites die niet gerelateerd zijn aan kleding. Een even groot deel vraagt kledingadvies aan bekenden en vergelijkt de prijzen van kleding online. Vijftien procent zoekt wel eens productinformatie op, dertien procent checkt de voorraad en acht procent bekijkt reviews.
Opvallend is dat de top drie toepassingen niet direct gerelateerd zijn aan een eventuele aankoop, stelt GfK-consultant Karlijn Huijbers. “Het lijkt er dan ook op dat de aanwezigheid van gratis wifi bij kledingwinkels op dit moment nog geen must is voor retailers.”
Dat betekent volgens haar echter niet dat het aanbieden van gratis wifi geen mogelijkheden kan bieden voor retailers. Zo biedt de groep die om kledingadvies vraagt aan bekenden kansen voor fashionretailers. “Stimuleer het maken van ‘selfies’ en laat het personeel hierbij ondersteunen”, adviseert Huijbers.
Reacties 0