Supermarktomzet gedaald ondanks stijgende Oranjekoorts

De Nederlandse supermarktomzet is in mei met 3,9 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau GfK.

In totaal zetten supermarkten 2,56 miljard euro om, honderd miljoen euro minder dan vorig jaar. De daling wordt deels veroorzaakt door het feit dat Pinksteren dit jaar in juni plaatsvindt en vorig jaar in mei viel.

Daarentegen profiteerden supermarkten in de laatste twee weken van een langzaam opkomende Oranjekoorts. Dat zorgde voor elf miljoen euro additionele omzet, stelt GfK.

De afgelopen week kochten bijna 720 duizend huishoudens een Oranje gerelateerd product in de supermarkt. Dat komt neer circa 9,4 procent van alle Nederlandse huishoudens, tegenover 6,7 procent een week eerder. Vooral gezinnen en kostwinners kopen Oranjeproducten, terwijl de belangstelling bij ouderen achterblijft.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!