'Huidige winkeltijden niet van deze tijd'

Winkeliers moeten hun openingstijden aanpassen aan het veranderende koopgedrag van consumenten. Zij doen hun aankopen namelijk steeds vaker in het weekend en de avonduren. Dat blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie INretail onder tienduizend Nederlandse huishoudens.

68,5 procent van alle elektronische betalingen worden na één uur ’s middags verricht, blijkt uit de analyse van 71 miljoen pin- en iDEAL-betalingen. Consumenten doen de meeste aankopen op zaterdagmiddag. Winkels moeten die dag dan ook niet al om vijf uur ’s middags dichtgaan, stelt manager pers en pr Paul te Grotenhuis van INretail in Metro. Wanneer winkels twee uur langer open blijven, kunnen mensen volgens hem na het winkelen tevens uit eten en naar de film. “Op die manier creëer je een aantrekkelijk centrum.”

Op zaterdag geven consumenten gemiddeld bijna veertig euro uit. Alleen op zondag (ruim vijftig euro) ligt het gemiddeld bestede bedrag hoger. Op maandag en dinsdag doen consumenten de minste aankopen. “Dit zou zomaar het nieuwe weekend voor ondernemers kunnen worden”, aldus Te Grotenhuis.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!