Niet-retailers vormen in een 3D-wereld in toenemende mate concurrentie voor traditionele spelers. Iedereen die voldoende consumentenrelevantie heeft, kan namelijk gaan retailen. Dat stellen sectorspecialisten Jos Voss en Alexander Heijkamp van Rabobank in het juninummer van RetailTrends.
In de 3D-printwereld heeft de consument in theorie bijna niemand meer nodig, aangezien hij met een printer en bijbehorende cartridges zelf kan produceren. Retailers krijgen daardoor een dienstverlenende rol met onder meer het beschikbaar stellen van ontwerpen en de informatie- en logistieke stroom naar productiebedrijven die 3D-prints maken te regelen.
Omdat daar bijvoorbeeld amper voorraad en winkels voor nodig zijn, wordt consumentenrelevantie en kennis over de klant en zijn behoeften belangrijker dan ooit. Diverse niet-retailers maken daar nu al gebruik van, signaleren Voss en Heijkamp, kijkend naar de ranglijst van twintig meest onmisbare merken in Nederland. Zo beschikt de NOS over een webshop met producten en uitgaven van verschillende programma’s en heeft Buienradar een webshop geopend in samenwerking met Kijkshop. Ook de Nederlandse Spoorwegen, Efteling, ANWB en Douwe Egberts zijn op een of andere wijze actief in retail.
In de 3D-wereld worden de barrières om te retailen kleiner, waardoor kansen voor niet-retailers toenemen. ‘Indien retailers de kansen niet benutten, zullen anderen het gaan doen en worden kansen bedreigingen’, concluderen de sectorspecialisten.
Voss en Heijkamp gaan in RetailTrends 6 dieper in op de volgende fase van verticale integratie. Het juninummer verschijnt aan het eind van deze week. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0