Nederlandse webwinkeliers signaleren een inhaalslag van 65-plussers. Waar deze groep in eerste instantie nauwelijks online kocht, is de toestroom inmiddels ‘enorm groot’. Dat zegt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org in De Telegraaf.
Webwinkeliers worden daarbij geholpen door de vergrijzing, stelt Jongen. Senioren zijn een grote drijver achter de aanhoudende groei van online consumentenbestedingen. Deze groep heeft relatief veel te besteden en komen volgens hem steeds vaker terug om online te shoppen, nadat ze eenmaal hun eerste boek of cd gekocht hebben.
Vier jaar geleden shopte eenderde van alle 50-plussers weleens online. Dat percentage ligt inmiddels op 39 procent, zo blijkt uit onderzoek van GfK. Van die groep is vijftien procent ouder dan 65 jaar.
Ouderen kiezen met name voor bekende Nederlandse ketens, constateert Jongen. Zo heerst er onder meer onzekerheid over de betrouwbaarheid van webwinkels. Daarnaast willen ouderen producten zien of voelen, waardoor ze webwinkels in eerste instantie links lieten liggen. Ook verzendkosten en betaalmethoden vormden volgens Jongen een struikelblok voor ouderen.
Nederlandse banken hebben er volgens Jongen aan bijgedragen dat ouderen steeds vaker zijn gaan shoppen op het internet. Zo heeft internetbankieren ook bij senioren een vlucht genomen, waardoor nog maar weinig ouderen met traditionele acceptgiro’s werken. Daarnaast hebben kinderen en kleinkinderen de oudere generatie bij de hand genomen, stelt hij. “Er zijn zat kinderen die hun ouders een iPad cadeau hebben gedaan.”
Reacties 0