‘Retail splitst zich op in twee functies’

Het Nederlandse retaillandschap splitst zich de komende jaren op in twee verschillende functies. “Enerzijds entertainment, horeca en shopping en anderzijds boodschappencentra.” Dat zegt commercieel directeur Gert van Doorn van Primera in FaceRetail, een video-interviewserie van RetailTrends Media in samenwerking met Crossmarks.

In boodschappencentra is volgens Van Doorn ruimte voor supermarkten, aangevuld met een aantal gespecialiseerde winkels. “Die vormen de dichtstbijzijnde thuishaven voor de consument, die snel in de buurt zijn boodschap wil doen.”

Daar ziet de commercieel directeur ‘uiteraard’ een rol in weggelegd voor online. “Maar online is geen zwart-witverhaal. Niet in iedere sector zal online in grote mate aanwezig zijn.” Hij ziet een paar hele sterke pure players ontstaan, terwijl er eveneens enkele spelers zullen afvallen. “Omdat het rendement in de toekomst toch moeilijk gehaald zou worden.”

Primera speelt sterk op de trend van digitalisering, zegt Van Doorn. Zo integreert de winkelketen pakketdiensten in zijn vestigingen om te kunnen profiteren van de klantenstroom die dat met zich meebrengen.

Daarnaast houdt de commercieel directeur er rekening mee dat in 2020 een kwart van de bevolking 65 jaar of ouder is. “Die mensen hebben tijd en hebben geld, en zijn aan de ander kant ook weer online.” Primera probeert zijn diensten nog beter op ouderen af te stemmen. “Want wij zijn wel de winkel in de buurt die voor die betreffende doelgroep best interessant zou kunnen zijn.”

Van Doorn gaat in het interview ook in op de kracht van Primera om snel te schakelen op nieuwe trends en de eigen plannen met e-commerce. Bekijk het volledige gesprek op ons YouTube-kanaal.

FaceRetail sprak eerder met topmannen van Hornbach, EkoPlaza, vanHaren, Coolblue, Decathlon, La Place, Skins Cosmetics, Coolcat, Rivièra Maison en Hunkemöller. Deze interviews zijn ook te vinden op ons YouTube-kanaal.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!