Tientallen Chinese webshops hebben hun pijlen gericht op de Nederlandse consument. Met lage prijzen, een groot assortiment en zonder bezorgkosten gaan de etailers de concurrentie aan met Nederlandse spelers als bol.com en breiden ze hun activiteiten uit in ons land, schrijft De Volkskrant.
De Chinese webwinkels LightInTheBox en DealExtreme (DX) hebben hun site inmiddels volledig laten omzetten naar de Nederlandse taal. DX bevestigt uitbreidingen in meerdere Europese landen en zegt klanten te willen trekken door meer marketing, eenvoudigere betalingsmogelijkheden en kortere levertijden. Zelfs voor producten van slechts een paar euro hoeft de consument geen verzendkosten te betalen. “De webwinkels krijgen ondersteuning van de Chinese overheid. Die zorgt dat zij goedkoop kunnen exporteren”, legt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org uit.
Daarnaast ontvangen honderdduizenden Nederlanders iedere week een marketingmail die Webpower verstuurt namens tientallen Chinese webshops. “We versturen elke dag meer mails namens webshops. Nog zeker tien Chinese webwinkels openen de komende tijd in Nederland”, aldus directeur Jacco Bouw. De lage prijzen zijn slechts een onderdeel van de expansiedrang, vertelt Bouw. “Die zijn financieel niet houdbaar. De webwinkels hebben op dit moment puur als doel markt te veroveren. Ze maken forse kosten om in het westen voet aan de grond te krijgen.”
Zowel Jongen als Bouw verwacht dat Nederlandse webwinkels het moeilijk gaan krijgen. “De markt voor online webwinkels zal door de grote Chinese spelers een enorme impuls krijgen”, aldus Jongen, die een forse groei van buitenlandse etailers verwacht. Hoewel consumenten alles wat zij bij bol.com kopen, goedkoper in China kunnen bestellen, verwacht Bouw dat de Nederlandse bedrijven niet volledig ten onder gaan. “Er zal altijd een groep blijven die bij Nederlandse webwinkels als Wehkamp bestelt. Voor meer geld krijg je ook meer service.”
Chinese etailers maken opmars in Nederland
Gepubliceerd op 4 augustus 2014 om 07:15
Reacties 0