Lidl trekt flink meer vaste klanten

Ruim dertien procent van de Nederlandse consumenten ziet Lidl als zijn voornaamste supermarkt. In 2013 gold dat nog voor 10,7 procent van de consumenten. Dat is een conclusie uit het Consumentenonderzoek dat accountantsbureau Deloitte op 9 september presenteert tijdens de jaarlijkse Foodretaildag. Deloitte vroeg shoppers hiervoor naar de supermarkt die ze minimaal één keer per maand bezoeken en het grootste deel van hun boodschappen halen. 

Voor 5,1 procent van de Nederlanders is discountsupermarkt Aldi de primaire supermarkt. In 2013 gold dat voor 4,1 procent. Daarmee kiest bijna één op de vijf van de consumenten voor een prijsvechter als primaire supermarkt, aldus Deloitte.

Albert Heijn ziet het aantal vaste klanten afnemen. Waar vorig jaar 31,1 procent de keten als primaire super noemde, is dat nu 28,3 procent. Het aantal klanten dat AH als secundaire supermarkt ziet, groeit van 17,4 procent naar 19,7 procent. Voor 58,8 procent van de consumenten is het Zaanse concern de pldek om weleens boodschappen te doen. In 2013 was dat 57,6 procent.

Door de ombouw C1000-winkels trekt Jumbo volgens Deloitte steeds meer vaste klanten. Terwijl in 2013 11,4 procent van de consumenten de keten als primaire supermarkt beschouwde, ligt dat nu op 14,9 procent. Voor 4,9 procent is C1000 nog de primaire supermarkt, tegen 10,1 procent vorig jaar. Coop is voor 1,3 procent van de consumenten de plek om meestal boodschappen te doen. In 2013 was dat nog 0,9 procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!