CBS: Consument is somberder

Het Nederlands consumentenvertrouwen is in augustus flink gedaald ten opzichte van voorgaande maanden. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het CBS.

Het saldo van positieve en negatieve antwoorden kwam in augustus uit op min zes, tegen min twee in juli, juni en mei. Het verminderde consumentenvertrouwen hangt mogelijk samen met de internationale politieke situatie, aldus het CBS.

Consumenten beoordelen het economisch klimaat minder positief, met een daling van acht punten op plus drie. Ook de koopbereidheid verslechterde. Deze deelindicator kwam met min twee punten uit op min twaalf. Men is minder positief over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden en over het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies.

Met min zes ligt het consumentenvertrouwen in augustus nog wel boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (min acht). Het vertrouwen bereikte in april 2000 met 27 de hoogste stand ooit. Het dieptepunt was in februari 2013 (min 44).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!