65-plusser koopt vaker nieuwe auto

Bijna dertig procent van alle nieuw verkochte auto’s ging in de eerste helft van dit jaar naar 65-plussers. In totaal werd 27,7 procent van alle nieuwe auto’s verkocht aan mensen van 65 jaar en ouder, tegen 21 procent in de eerste zes maanden van 2009. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie VWE voertuiginformatie en –documentatie.

De totale autoverkoop van het afgelopen halfjaar kwam uit op minder dan 92 duizend auto’s, tegen ruim 117 duizend auto’s vijf jaar geleden. Dat het aandeel van ouderen steeds groter wordt, komt volgens kenniscentrum Aumacon door de vergrijzing. “Het is de meest kapitaalkrachtige groep: mensen die decennialang hun salarissen hebben zien groeien en vermogen hebben kunnen opbouwen”, aldus directeur Clem Dickmann. “En ze zijn het gewend om over een auto te beschikken.”

Jongeren tussen de achttien en 25 jaar waren de afgelopen zes maanden goed voor 1,8 procent van de nieuwe verkopen. Vijf jaar geleden lag dat nog op 2,5 procent. De behoefte om een auto te bezitten neemt bij hen af, doordat ze steeds vaker naar grote steden trekken en liever investeren in goede elektronica.

Aumacon voorspelt dat er in 2014 in totaal circa 380 duizend nieuwe auto’s zullen worden verkocht. Dit is het laagste aantal sinds 1969. Dickmann verwacht dat de verminderde vraag naar een nieuwe auto structureel is, doordat consumenten minder waarde hechten aan een auto als statussymbool. “Het gaat de consument niet meer om het bezitten van een wagen, maar om het gebruik ervan.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!