De zondagbezorging die PostNL met Coolblue test gaat mogelijk ten koste van kleinere webwinkeliers. Dat vreest Thuiswinkel.org.
Hoewel de service consumenten een toegevoegde waarde biedt en aansluit bij de 24-uurseconomie, is er volgens de organisatie een keerzijde. ‘Het gevaar is dat de concurrentie webwinkeliers verplicht stelt om op zondag te leveren, maar dat dit niet direct zal leiden tot extra omzet’, aldus Thuiswinkel.org.
Daarnaast is het nog onduidelijk of bezorging op zondag in de toekomst binnen de gebruikelijke tarieven valt. Thuiswinkel.org vraagt PostNL geen onderscheid te maken omdat de prijsverschillen tussen grote en kleinere webwinkeliers daardoor groter worden.
Coolblue is naar eigen zeggen de eerste grote webwinkel die op zondag bezorgt. Bestellingen die voor zaterdagnacht binnenkomen, kunnen de volgende dag worden bezorgd. Consumenten kunnen ook op andere dagen van de week kiezen om de aankoop op zondag kosteloos thuisbezorgd te krijgen. De pakketjes worden tussen twaalf en zes uur afgeleverd.
In navolging van Coolblue maken ook de webwinkels van de BAS Group vanaf september van de dienst van PostNL gebruik. Wanneer de test bij Coolblue, MyCom, iCentre en Dixons succesvol verloopt komt de dienst begin 2015 voor alle webwinkels beschikbaar.
‘Zondagbezorging brengt kleine spelers in lastig parket‘
Gepubliceerd op 28 augustus 2014 om 13:38
Reacties 0