Etam Groep gaat volgend jaar de grens over

Etam Groep intensiveert de tests in en rond België en waagt in 2015 de sprong naar onze zuiderburen. Dat zegt commercieel directeur Mireille van der Sprong tegen RetailNews. “We zien nu al veel online bestellingen uit de grensstreek bij België en Duitsland.”

Etam Groep meet uit welke plaats in het buitenland de bestellingen vandaan komen om te leren hoe en waar de organisatie de grens over kan gaan. Daarnaast wordt geanalyseerd welke producten aanslaan. Tot het faillissement van Neckermann testte de retailer via diens e-commerceplatform hoe Belgen reageren op de collectie van Promiss. Het faillissement van de etailer in juni dit jaar betekende geen financiële strop voor Etam Groep, aldus Van der Sprong. “We waren er op tijd bij en konden de schade beperken door onder meer voorraden terug te halen.”

Mocht Neckermann een doorstart maken in België, dan sluit ze niet uit dat de pilot wordt voortgezet. “Er zijn echter ook gesprekken gaande met andere partijen.” De resultaten van de proefperiode waren volgens haar hoopgevend. “We merken dat de elegante en verzorgde stijl van Promiss Belgische consumenten aanspreekt.”

Intussen denkt Etam Groep hard na over welke formule de grens over wordt gebracht en onder welke naam. De naam Miss Etam staat namelijk geregistreerd in de Benelux als franchiseketen en mag daardoor niet worden gebruikt. In Duitsland staat in elk geval een pilot op de planning waarbij via Otto kleding van Promiss wordt verkocht. Daar wordt in een later stadium meer over bekend gemaakt.

Naast de internationale ambities van de retailer focust Etam Groep zich nadrukkelijk op Nederland. De groei van de webshop gaat ‘enorm hard’ en dat vergt veel interne focus en aanpassingen aan systemen, aldus Van der Sprong. Daarnaast stabiliseren zich de bezoekersaantallen in de fysieke vestigingen. “Dat heeft ons blij verrast. In ons budget hadden we namelijk rekening gehouden met een daling van het aantal voetjes over de vloer.”

De retailorganisatie heeft met het huidige transitieprogramma naar een omnichannelorganisatie veel baat bij de tablets die op de winkelvloer zijn geplaatst, vertelt Van der Sprong. “Op deze manier kunnen we het gehele assortiment aanbieden, terwijl we onze voorraden in de winkels kunnen beperken.”

Dat heeft volgens haar uiteindelijk gevolgen voor het aantal vierkante meters dat Etam Groep exploiteert. “Het huidige winkelbestand blijft op peil, maar we gaan kritisch kijken naar het aantal vierkante meters per stad. Doordat we de aankopen analyseren, hebben we inzicht in welke producten in welke regio’s aanslaan. We bewegen toe naar een organisatie waarbij de voorraden op winkelniveau worden afgestemd op wat bij consumenten in deze gebieden in de smaak valt.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!