'Concurrentie ligt niet wakker van uitbreiding Ahold Delhaize in België'

'Concurrentie ligt niet wakker van uitbreiding Ahold Delhaize in België'

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: de Belgische retailexpert prof. Gino Van Ossel van Vlerick Business School over de overname van Delfood door de Belgische supermarktketen Delhaize, waardoor Ahold Delhaize flink gaat uitbreiden in België.

De overname omvat 325 verkooppunten, waaronder alle winkels en conveniencestores van Louis Delhaize, de verkooppunten die door Delfood worden bevoorraad, de logistieke diensten en het hoofdkantoor in België. Waarom hapte Ahold Delhaize toe en wat betekent de overname voor het Belgische supermarktlandschap?


Was u verrast door deze overname?

"Eigenlijk niet. Je ziet dat moederbedrijf Groupe Louis Delhaize duidelijk België aan het verlaten is. Verschillende formules zijn eerder al verkocht aan Colruyt en Carrefour, dus het bedrijf had hier naast 7 Cora hypermarkten alleen Delfood nog. Daaronder vallen kleine Louis Delhaize...

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: de Belgische retailexpert prof. Gino Van Ossel van Vlerick Business School over de overname van Delfood door de Belgische supermarktketen Delhaize, waardoor Ahold Delhaize flink gaat uitbreiden in België.

De overname omvat 325 verkooppunten, waaronder alle winkels en conveniencestores van Louis Delhaize, de verkooppunten die door Delfood worden bevoorraad, de logistieke diensten en het hoofdkantoor in België. Waarom hapte Ahold Delhaize toe en wat betekent de overname voor het Belgische supermarktlandschap?


Was u verrast door deze overname?

"Eigenlijk niet. Je ziet dat moederbedrijf Groupe Louis Delhaize duidelijk België aan het verlaten is. Verschillende formules zijn eerder al verkocht aan Colruyt en Carrefour, dus het bedrijf had hier naast 7 Cora hypermarkten alleen Delfood nog. Daaronder vallen kleine Louis Delhaize gemakswinkels en met zo’n klein marktaandeel kan Louis Delhaize onmogelijk succesvol zijn. Voor Carrefour was zo’n overname niet zo interessant, omdat er veel overlap is in locaties met Carrefour Express. Aldi en Lidl zijn er niet in geïnteresseerd. Colruyt zal ongetwijfeld het dossier bekeken hebben, maar die zet sterk in op de expansie van hun OKay-formule, een buurt-discount-formule. Albert Heijn doet in België geen to go winkels, dus het is logisch dat die hier niet voor gaat."


Waarom Delhaize dan wel?

"Het is geen geheim dat Ahold Delhaize wil groeien en met deze overname wordt het netwerk van kleine winkels uitgebreid. Delhaize sluit veel meer bij deze verkooppunten aan. Die heeft bijvoorbeeld zo’n 125 winkels in de Shop & Go formule. De meeste daarvan zitten bij benzinestations van Q8, dat in België heel groot is. Delhaize richt zich daarmee heel sterk op de consument die onderweg is. Louis Delhaize is historisch gegroeid als buurtsupermarkt al voordat de hype van convenience was ontstaan. In dat opzicht zijn ze dus complementair aan Delhaize. En wat doet dus Delhaize? In één klap gaan zij meer van dat soort kleine winkels hebben dan Carrefour Express. Maar goed, eerst moet de concurrentiewaakhond het nog goedkeuren, maar ik verwacht niet dat het problemen gaat opleveren."


Wat betekent die overname voor Colruyt? Voelt die de hete adem van Ahold Delhaize in de nek?

"Eigenlijk is de overname niet superbelangrijk voor Colruyt. Er is geen sprake van expansie van nieuwe winkels, maar bestaande winkels die overgaan naar een nieuwe eigenaar. Delhaize neemt dan wel veel winkels van Louis Delhaize over, maar die hebben maar een heel bescheiden marktaandeel. Zelfs als dat na de overname met 10 procent groeit, is het nog peanuts. Colruyt expandeert op dit ogenblik volop met hun buurtdiscounters van OKay. Dus voor de Belgische markt in zijn totaliteit ligt niemand er heel hard wakker van. De kloof met Ahold Delhaize wordt kleiner, maar de Colruyt-groep blijft nummer 1 in België."


Wat betekent de overname verder voor het Belgische supermarktlandschap?

"Met deze nieuwe overname door Ahold Delhaize consolideert de Belgische markt steeds meer met internationale spelers. Delhaize is inmiddels Nederlands en Louis Delhaize wordt nu ook Nederlands. Carrefour en Intermarché zijn Frans. Aldi en Lidl zijn Duits. De enige speler van enige omvang op de Belgische markt die nog Belgisch is, is Colruyt."


Is dat erg?

"Ik denk niet dat je mag zeggen dat het erg is. Maar in elk land vindt men dat altijd wat vervelend. Laat ik het maar meteen heel concreet maken. Voor de fusie met Ahold was de Delhaize Group veel bezig met activiteiten in het buitenland. Het beslissingscentrum zat toen in België, wat uiteraard economische waarde had. Dat zit nu in Zaandam, zo eenvoudig is het. Alles wat in de organisatie op groepsniveau werkt, zit in Nederland. Albert Heijn zit op dezelfde plek als de hoofdzetel en heeft dus makkelijker toegang tot bepaalde middelen. Zo heeft Albert Heijn een app die net iets meer kan. Dat noem ik niet vanuit een soort van jaloezie of afgunst of wat dan ook. Maar het is een gegeven."


Is er in België nog ruimte voor een speler als Jumbo?

"Jumbo is in België met een heel beperkt aantal winkels geen grote speler, maar is groeiende. Jumbo is toch een andere formule dan we vandaag in België kennen en heeft dus wel onderscheidend vermogen, bijvoorbeeld met 'Everyday Low Pricing'. Dat wil echter niet zeggen dat dit onderscheidend vermogen voldoende relevant is voor de consument om een plek te veroveren. Net zoals Albert Heijn zoekt Jumbo maximale synergie met Nederland. Na een moeilijke start heeft Jumbo in het derde kwartaal van 2024 marktaandeel gewonnen. De toekomst zal uitwijzen of het Jumbo gaat lukken of niet."

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!