'Food meer dan ooit een vechtmarkt'

De omzetmotor van supermarkten draaiende houden, is tegenwoordig meer dan ooit een uitdaging. Dat zegt bestuursvoorzitter Jan Brouwer van PLUS supermarkten in het jubileumnummer van RetailTrends. “Tot vorig jaar had ik een volumedaling in de supermarktbranche nog nooit meegemaakt. Maar in 2013 is het gebeurd.”

Brouwer stond tussen 1996 en 2010 al aan het roer van supermarktketens C1000 en Super de Boer. In het verleden konden supermarkten groeien door parallellisatie ten koste van speciaalzaken, stelt hij. “Deze natuurlijke bronnen van omzetgroei zijn nu nagenoeg opgedroogd.” Het genereren van omzet uit horeca-activiteiten of het aanbieden van kant-en-klaarmaaltijden stilt de omzethonger volgens hem onvoldoende.

Ook het toevoegen van non-food aan het assortiment is volgens hem geen oplossing. “Dat is een andere tak van sport die alleen voor winkels vanaf drieduizend vierkante meter een optie is.” Nu food meer dan ooit een vechtmarkt is, is het zaak voor supermarkten om zich te onderscheiden. “Want de omzet moet bij de concurrent vandaan komen”, aldus Brouwer.

PLUS probeert zich te onderscheiden met het formuleconcept Briljant, dat de supermarktketen volgend jaar de beste servicesupermarkt van Nederland moet maken. Brouwer gaat in RetailTrends 9 in op dit concept en het meekrijgen van ondernemers in dat verhaal. Daarnaast geeft hij zijn visie op het rendementsperspectief van online. Het septembernummer verschijnt aan het eind van deze week. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!