Winkelinrichting HEMA op de schop

HEMA neemt afscheid van de Manhattan-opstelling van de schappen in zijn winkels, waarin winkelpaden haaks op elkaar stonden. Nieuwe producten vielen zo namelijk niet op, zegt bestuursvoorzitter Roland van Zetten in De Financiële Telegraaf. “Nu stallen we het uit op lage tafels. Dat moet een verschil maken.”

De retailer rondt nog deze maand de metamorfose van alle ruim vijfhonderd Nederlandse winkels af. Daarbij is de winkelinrichting voor een onbekend bedrag op de schop gegaan. In totaal is 330 duizend meter winkeloppervlakte opnieuw ingedeeld, waarbij plek is gemaakt voor meer dan zeshonderd nieuwe producten.

De nieuwe producten zijn intern ontwikkeld en beschikken volgens Van Zetten allemaal over ‘het HEMA-handschrift’. “Het is niet zo dat we zeshonderd nieuwe artikelen inkopen, in de schappen leggen en dat is het dan.” De winkelketen investeert volgens hem veel in design. “We hebben echt een ander businessmodel dan onze concurrenten.”

Net als bij ketens als Primark en Action wil HEMA de vernieuwing van het assortiment zichtbaar maken. Die vernieuwing gaat volgens Van Zetten namelijk minimaal even hard als die van zijn concurrenten. “Maar we lieten het niet zien.”

Daarnaast speelt HEMA met de metamorfose in op de veranderde functie van de winkel, stelt de bestuursvoorzitter. Klanten willen tegenwoordig namelijk impulsen in de winkel en zich oriënteren en te gast voelen. Alleen de folder aanpassen is volgens hem niet meer voldoende. “Er komen veel blijmakers in het assortiment. Het wordt ook een cadeauwinkel.”

De winkels die al verbouwd zijn, laten volgens Van Zetten een voorzichtig omzetplus zien. HEMA maakte in mei nog bekend in zijn afgelopen boekjaar zeven procent minder omzet te hebben geboekt. Na twee jaren van winst boekte de Nederlandse retailer vorig jaar een nettoverlies van 16,4 miljoen euro.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!