Bol.com heeft woensdag zijn allereerste eigen mobiele applicatie voor smartphones geïntroduceerd. De Nederlandse etailer wil daarmee winkelen via een smartphone makkelijker maken. Een op de vijf bezoekt bol.com inmiddels via zijn mobiele telefoon.
Consumenten waren voorheen aangewezen op apps van externe ontwikkelaars, die gebruikmaakten van de API van de etailer. De nieuwe app is de eerste die volledig is geïntegreerd met de webwinkel. Daardoor hebben klanten direct toegang tot hun winkelwagen, account met bestelhistorie, facturen en verlanglijst. Daarnaast kunnen ze bestellingen volgen via ‘track & trace’.
Meer dan de helft gebruikt meer dan één device om te shoppen bij bol.com, stelt directeur Daniel Ropers. Daarom heeft de Ahold-dochter volgens hem geïnvesteerd in het gebruiksvriendelijk maken van winkelen via mobiel en tablet. “Met de introductie van onze eigen app voor smartphones combineren we de trend van mobiel winkelen met onze ambitie om voor ieder van onze 4,5 miljoen klanten een persoonlijke winkelomgeving te creëren.”
De app is onder meer uitgerust met een barcodescanner. Gebruikers kunnen daarmee producten scannen en direct bij bol.com bestellen. De betaling vindt volledig plaats binnen de app.
De nieuwe applicatie is in eerste instantie alleen beschikbaar voor iOS-systemen. De Android-versie is momenteel in ontwikkeling, laat een woordvoerder weten aan RetailNews. Een app voor tablets is voorlopig nog niet aan de orde, ook omdat de huidige website volgens haar voldoende schaalbaar is. “Onze focus ligt nu op het verbeteren van de app naar aanleiding van de eerste reviews en het ontwikkelen van de Android-versie."
Reacties 0