'Supermarktomzet groeit pas weer in 2015'

De Nederlandse supermarktomzet is in augustus met twee procent gedaald in vergelijking met vorig jaar. De omzet kwam uit op 2,47 miljard euro, zo’n vijftig miljoen minder dan vorig jaar. Dat heeft onderzoeksbureau GfK donderdag bekendgemaakt.

De omzet per kassabon steeg weliswaar met 1,2 procent naar 21,45 euro, maar het aantal supermarktbezoeken liep met 3,2 procent terug.
In de eerste acht maanden van dit jaar hebben supermarkten gezamenlijk 22,36 miljard euro omgezet. Dat is 0,4 procent minder dan in dezelfde periode in 2013. De supermarktbranche noteert dit jaar naar verwachting van GfK een nulgroei.

Vorig jaar november liep de supermarktomzet voor het eerst sinds lange tijd terug. Uiteindelijk noteerde de branche nog wel een omzetplus van 2,3 procent over het gehele jaar. Voor volgend jaar verwacht het onderzoeksbureau een groei van één procent, met name doordat de waarde van de kassabon stijgt onder invloed van de inflatie.

De omzetmotor van supermarkten draaiende houden, is volgens bestuursvoorzitter Jan Brouwer van PLUS supermarkten tegenwoordig meer dan ooit een uitdaging. “Tot vorig jaar had ik een volumedaling in de supermarktbranche nog nooit meegemaakt. Maar in 2013 is het gebeurd.” Food is volgens hem meer dan ooit een vechtmarkt, onder meer omdat er niet langer ten koste van speciaalzaken gegroeid kan worden. “De omzet moet bij de concurrent vandaan komen”, aldus Brouwer in RetailTrends 9.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!