'Herstel woonbranche blijft vooralsnog uit'

De omzet van winkels in woninginrichting vertoont ondanks de oplevende woningmarkt en groeiende koopkracht geen teken van herstel. Woonwinkels moeten dit jaar rekening houden met een krimp van anderhalf procent, meldt het ING Economisch Bureau in zijn sectorvisie. Volgend jaar verwacht de bank een stabilisatie in de markt, die sinds 2008 in een neerwaartse spiraal zit.

De omzet van winkels in woninginrichting viel in 2012 en 2013 respectievelijk met 7,7 en 6,3 procent terug. Dat de branche ondanks de aantrekkende huizenmarkt ook dit jaar krimpt, komt omdat veel huurders zijn getroffen door een inkomensafhankelijke huurverhoging. Daarnaast hebben huiseigenaren de waarde van hun huis en daarmee hun vermogen zien slinken, waardoor het aflossen van hypotheekschulden prioriteit heeft. Deze ontwikkelingen leiden er volgens de bank mede toe dat de woonbranche vooralsnog niet profiteert van het herstel.

Verder verliezen vooral zelfstandige woonspeciaalzaken terrein door de concurrentie van spelers uit andere branches, stelt ING. Zo azen steeds meer bouwmarkten, discounters, tuincentra en webwinkels op een aandeel in de markt.

De snelheid waarmee collecties veranderen wordt steeds belangrijker voor de woonsector. Daarbij wijst de bank naar de modebranche, waar fast fashion domineert. Dat model stelt echter hoge eisen aan organisaties op het gebied van schaal, kennis, snelheid en flexibiliteit. Waar grotere ketens in staat zijn deze investeringen te doen, zijn kleinere woonzaken aangewezen op samenwerking. ‘Een sterke relatie tussen retailer en leverancier is noodzaak’, aldus ING.

Retailers moeten onderscheidend vermogen en relevantie richting de consument centraal stellen, stelt sectormanager food & retail Dirk Mulder. Niet alleen winkeliers, maar ook winkelgebieden moeten zich volgens hem onderscheiden. “Het overschot aan woonboulevards helpt de woonbranche niet in haar concurrentiestrijd.”

Een proactieve sanering van kansarme woonwinkelgebieden is volgens Mulder noodzakelijk. Boulevards in onder meer krimpgebieden met vergrijzing en een afzwakkend achterland of winkelcentra met beperkt potentieel, overcapaciteit en een verkeerde mix moeten verdwijnen. ‘Wanneer pro-actieve sanering uitblijft resteert de realiteit van een harde sanering’, luidt het rapport.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!