Het door Jan Peters opgerichte Score Group is veertig jaar na de eerste winkel in Apeldoorn failliet gegaan. Hetzelfde geldt voor dochtermerk Chasin'. Hoe kwam het Nederlandse merk in zwaar weer terecht, en hoe groot is de kans op een doorstart?
1. Wat is er gebeurd bij Score Group?
Score Group heeft het direct na 2018 ietwat moeilijk. Het merk schrijft in 2019 – het jaar vóór corona – een verlies van 844 duizend euro in de boeken. Toch is er op dat moment geen reden tot paniek, vertelt ceo Frank Huisman destijds. Ondanks dat er in die periode harde klappen vallen in het middensegment – zoals het omvallen van Men At Work en Sissy-Boy, heeft hij alle vertrouwen in de positionering. “Het middensegment is een topplekje, er zijn kansen te over.”
Wat volgt in 2020 zijn opnieuw rode cijfers. Score Group heeft het...
Het door Jan Peters opgerichte Score Group is veertig jaar na de eerste winkel in Apeldoorn failliet gegaan. Hetzelfde geldt voor dochtermerk Chasin'. Hoe kwam het Nederlandse merk in zwaar weer terecht, en hoe groot is de kans op een doorstart?
1. Wat is er gebeurd bij Score Group?
Score Group heeft het direct na 2018 ietwat moeilijk. Het merk schrijft in 2019 – het jaar vóór corona – een verlies van 844 duizend euro in de boeken. Toch is er op dat moment geen reden tot paniek, vertelt ceo Frank Huisman destijds. Ondanks dat er in die periode harde klappen vallen in het middensegment – zoals het omvallen van Men At Work en Sissy-Boy, heeft hij alle vertrouwen in de positionering. “Het middensegment is een topplekje, er zijn kansen te over.”
Wat volgt in 2020 zijn opnieuw rode cijfers. Score Group heeft het zwaar door de coronacrisis. Het concern is met Score en Chasin' vooral in grote Nederlandse steden te vinden, waar de traffic fors is teruggelopen. “We hebben de afgelopen tijd ook helemaal niet gestuurd op ebitda, maar puur op cash.” Zoals te verwachten was, werd het geen winstgevend jaar voor de modegroep.
In 2021 gaat het beter. De schade blijft beperkt, zegt Peters in een RetailTrends-podcast. “De lockdown was vervelend voor de hele retail, dus ook voor ons. Echter zijn wij online sterk ontwikkeld, waarmee wij ons voordeel hebben gehaald. Dat heeft ons dus zeker geen windeieren gelegd.”
Dat blijkt: de rode cijfers maken plaats voor zwarte. Het is het eerste boekjaar sinds 2018 waarin er een positief resultaat uit komt, van 196,4 duizend euro.
Er ontstaat een jubelstemming: Score Group denkt eind 2021 nog binnen twee jaar goed te zijn voor een omzet van honderd miljoen euro. Dat zou zestig procent groei in twee jaar tijd betekenen.
Een te rooskleurig beeld. Want tussen 2018 en 2021 blijven niet alleen de resultaten stijgen: ook de schulden stapelen zich op. Uit de jaarverslagen die de moderetailer bij de KvK deponeert, blijkt dat het totaal aan schulden in 2020 meer dan 17,6 miljoen euro bedraagt. Een jaar later is dit al ruim 24,2 miljoen euro.
Vooral de langlopende schulden stapelen zich op. Uit het jaarverslag dat Score Group in 2021 voor het laatst bij de KvK indiende, blijkt dat zich inmiddels 7,4 miljoen euro aan schulden heeft opgehoopt. Hieronder valt een schuld aan een kredietinstelling. Ook maakte Score Group gebruik van overheidsvergoedingen als NOW en TVL, om de financiële optaters van de pandemie op te vangen.
Een giftige cocktail die ook voor Dirk Mulder, sectorbanker trade en retail bij ING, niet geheel als verrassing komt. “De huidige omstandigheden voor meerdere modeondenemers zijn best zwaar. Meerdere spelers hebben last van de huidige economische situatie.”
2. Hoe groot is de kans op een doorstart van Score Group?
Er hebben zich nog geen doorstartkandidaten gemeld bij de curator, maar dat kan binnenkort veranderen. Wel is er al een aantal verschillende scenario’s te bedenken waarin de toekomst van het bedrijf (voorlopig) wordt veiliggesteld.
In het eerste scenario, dat het bedrijf zelf ook als eerst noemt, wordt Chasin’ los verkocht. Een optie die ook volgens Mulder de grootste kanshebber is. “Chasin’ doet het als merk internationaal eigenlijk heel goed, terwijl Score het als multibrandstore toch lastiger heeft. Peters was ook van plan zich hier in de toekomst meer op te richten. Ik kan me voorstellen dat het relatief interessanter en gemakkelijker is om dit deel van het bedrijf door te starten.”
In het tweede scenario wordt het bedrijf in zijn geheel overgenomen. Een optie die ook interessant kan zijn, wegens alle vestigingspunten die het retailmerk heeft. In Nederland en België zijn dit er zestig in totaal. “Het kan zeker een motivatie zijn om een aantal locaties over te nemen. Om Score te upgraden of te integreren in je eigen formule.”
Met formules als Jack & Jones, Vila, Vero Moda en Pieces in de portefeuille zou dit een optie kunnen zijn voor het Deense concern Bestseller. Een kans die Mulder echter niet heel groot acht. “Bestseller heeft een eigen apparaat dat best groot is, ook in Nederland. Het lijkt me niet zo logisch om het volledige bedrijf over te nemen. Er moet wel toegevoegde waarde zijn, en geen overlap.” Bestseller heeft ongeveer drie keer zoveel locaties als Score. “Het moet wel meerwaarde hebben om die vestigingspunten over te nemen. Voor typische jeansretailers of retailmodebedrijven zou ik het logischer vinden om naar Score te kijken.”
Is Score dan niet iets voor Jeans Centre of 32 Group? “Niet per se. Als je een eigen bedrijf en concept hebt, moet je een ander concept ernaast laden. Ik vraag me af: is dat in deze tijd een goede beslissing? Het kost geld en tijd om erin te investeren. Dan kun je je beter focussen op je eigen concept, voordat je de problemen van een andere formule in huis gaat halen.”
Niet alleen bestaande retailers behoren tot de opties: ook voor investeerders kan het interessant zijn om grote naam als Score in huis te halen. “Als het je lukt zo’n bedrijf uit het faillissement te trekken en met goede mensen door te starten, zonder ongunstige huurcontracten en verlieslatende winkels, heb je zeker iets in handen.” Als voorbeeld noemt Mulder de strategie van Roland Kahn bij de doorstart van CoolCat. “Het is ook zeker een mogelijkheid om een bekend merk om te dopen tot online brand.”
3. Wat zegt dit faillissement over de fashionbranche?
Met het faillissement van Scotch & Soda nog vers in het geheugen borrelt de vraag al snel op: zijn moderetailers fragieler dan andere bedrijven? Toch is het volgens Mulder niet zo dat ieder modemerk op het punt van omvallen staat. “Als het rapport van de curator wordt gepubliceerd, zul je zien dat sommige problemen bij Score al langer speelden. In het geval van Scotch & Soda waren er al ver voor corona al keuzes gemaakt die ervoor zorgden dat het minder goed ging. Toen het merk in private equity-handen kwam, bijvoorbeeld, ging het onderscheidend vermogen een beetje verloren.”
Los van de gebeurtenissen bij Score Group en Scotch & Soda komen modebedrijven volgens Mulder om meerdere redenen eerder in de knel. Het bekende riedeltje: dichte winkels tijdens corona, een verstoorde supplychain, trendgevoelige collecties, veranderend consumentengedrag, grote voorraadoverschotten, inflatie en hogere salarissen en idem huren: moderetailers hebben het veelal zwaar.
Met een kleine disclaimer van Mulder: vooral bedrijven die vóór corona moeite hadden hun merkidentiteit scherp te stellen, worden nu door de consument harder afgestraft. “Sterke merken zoals PME Legend en Nikkie Plessen hebben geen last van teruggang in de markt, en worden door consumenten nog steeds herkend. Daar wordt nog wel geld aan uitgegeven."
"Ik denk dat dat ook de reden is van het faillissement van Score: de identiteit was weinig helder, en dus heeft de consumenten het merk eerder links laten liggen.”