Gemeenten zetten streep door Het Nieuwe Winkelen

Meerdere gemeenten zien al dan niet gedwongen af van een uitrol van Het Nieuwe Winkelen. Zo is de Stichting Arnhem Winkelstad failliet, terwijl het digitale warenhuis in Den Bosch niet van de grond kwam. Nu trekt ook Waalwijk de stekker uit de plannen voor Het Nieuwe Winkelen, meldt het Brabants Dagblad.

Waalwijk blijft de ontwikkelingen volgen, laat centrummanager Jan de Roon weten. Voorlopig gaat de gemeente echter terug naar het ‘oude winkelen’, stelt hij. “Daar is op dit moment meer mee te winnen.”

Waalwijk wilde gratis wifi in de binnenstad introduceren en een app op de markt brengen met daarin nieuws en aanbiedingen van lokale winkeliers. Door deze plannen is er geen oog meer voor het oude winkelen, zegt De Roon. “Goede service bieden, ten dienste staan van de klant. En zorgen voor een gezellig en aantrekkelijk centrum.”

In Den Bosch moest eveneens een website of app gelanceerd worden met alle producten en merken die er te vinden zijn. Er is echter te weinig animo voor het project, merkt Centrummanagement ’s-Hertogenbosch. In Arnhem werd wel een gezamenlijk platform gelanceerd, maar deed een gebrek aan belangstelling het project eveneens de das om. Zo waren er maar veertig van de benodigde 125 ondernemers op aangesloten.

In 2011 gold Veenendaal als pilotstad voor het HBD-project ‘Het Nieuwe Winkelen: de binnenstad van de toekomst’, waarna veel andere gemeenten het voorbeeld volgden. Zo beschikken steden als Deventer, Leeuwarden en Zwolle inmiddels over een gezamenlijk platform.

RetailTrends