Hugo Boss zit in een digitale transformatie die geen afdeling van het retailmerk ongemoeid laat. Een belangrijk onderdeel is de implementatie van een nieuw ordermanagementsysteem, dat klanten een betere omnichannelbeleving moet bieden. ''We willen de conversie vergroten door klanten meer flexibiliteit te bieden en levertijden te verbeteren'', vertelt vicepresident IT sales & omnichannel Pushpinder Kaur.
Hugo Boss heeft de ambitie om wereldwijd uit te groeien tot een 'leading premium techdriven fashionplatform'. ''Ik ben vooral blij met het woord techdriven in onze visie'', stelt Pushpinder Kaur, verantwoordelijk voor IT binnen Hugo Boss. ''Dat laat zien dat wij toonaangevend in het digitale domein willen zijn. En met digitaal doel ik niet alleen op onze webshop of mobiele app. Wij willen daadwerkelijk digitaal zijn in meerdere opzichten.''
Tijdens haar keynote op Exchange 2025, een evenement van Manhattan Associates in Antwerpen, legt Kaur uit wat ze daarmee bedoelt. ''Aan de voorkant willen we vooruitstrevend zijn om meer klanten te trekken. We willen hen zo’n goede ervaring en beleving bieden, dat ze zich aanmelden als lid....
Hugo Boss zit in een digitale transformatie die geen afdeling van het retailmerk ongemoeid laat. Een belangrijk onderdeel is de implementatie van een nieuw ordermanagementsysteem, dat klanten een betere omnichannelbeleving moet bieden. ''We willen de conversie vergroten door klanten meer flexibiliteit te bieden en levertijden te verbeteren'', vertelt vicepresident IT sales & omnichannel Pushpinder Kaur.
Hugo Boss heeft de ambitie om wereldwijd uit te groeien tot een 'leading premium techdriven fashionplatform'. ''Ik ben vooral blij met het woord techdriven in onze visie'', stelt Pushpinder Kaur, verantwoordelijk voor IT binnen Hugo Boss. ''Dat laat zien dat wij toonaangevend in het digitale domein willen zijn. En met digitaal doel ik niet alleen op onze webshop of mobiele app. Wij willen daadwerkelijk digitaal zijn in meerdere opzichten.''
Tijdens haar keynote op Exchange 2025, een evenement van Manhattan Associates in Antwerpen, legt Kaur uit wat ze daarmee bedoelt. ''Aan de voorkant willen we vooruitstrevend zijn om meer klanten te trekken. We willen hen zo’n goede ervaring en beleving bieden, dat ze zich aanmelden als lid. En aan de achterkant hebben we een gestandaardiseerd, schaalbaar en robuust platform nodig. Dat helpt ons sneller en efficiënter te opereren en alle uithoeken van de wereld te bereiken.''
Tekst loopt door onder de afbeelding
''Als we als merk voorop willen blijven lopen, moeten we continu blijven kijken naar ons technologielandschap'', zegt Pushpinder Kaur, bij Hugo Boss verantwoordelijk voor IT.
Digital twins en NFT's
Toen Kaur 2 jaar geleden haar baan bij Adidas opgaf om bij Hugo Boss aan de slag te gaan, trof ze een bedrijf in transformatie aan. Een voorbeeld is de implementatie van SAP S/4 Hana, het ERP-systeem dat alle administratieve processen ondersteunt en daarmee de basis voor de bedrijfsvoering vormt. Een ander project betreft de bouw van een 'digital twin' van de supplychain. Daarmee is het merk in staat om verschillende scenario’s te simuleren en beter te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen in de supplychain.
Nog innovatiever is Hugo Boss XP, een nieuw loyaliteitsprogramma met web3- en blockchaintechnologie. XP-leden kunnen niet alleen punten scoren en levels halen, maar ook tokens (NFT’s) verzamelen. Daarmee kunnen ze toegang krijgen tot exclusieve producten en evenementen. Op termijn moeten ze die tokens zelfs kunnen verhandelen.
Tekst loopt door onder de afbeelding XP-leden kunnen punten scoren en levels halen en (NFT’s) verzamelen.
''Als we als merk voorop willen blijven lopen, moeten we continu blijven kijken naar ons technologielandschap'', verklaart Kaur de vele investeringen in technologie. ''We moeten heel strategisch en selectief te werk gaan: waarin moeten we investeren om door te stoten naar een hoger technologieniveau?''
Omnichannelexperience
Een cruciaal onderdeel van de transformatie is een ordermanagementsysteem van Manhattan Associates. Hugo Boss geeft de voorkeur aan IT-systemen in de cloud, waarbij de informatiebeveiliging op orde is. ''Afgezien daarvan: we moeten af van de grote, monolithische IT-systemen. Wat we nodig hebben, is een modulair technologieplatform dat zowel robuust als schaalbaar is'', zegt ze. ''Met daaronder een datalaag die de inzichten verschaft om met hulp van AI processen te automatiseren en beslissingen te nemen. Want we hebben nog maar een fractie van de mogelijkheden van AI gezien.''
Hugo Boss wil naar eigen zeggen 'een unieke omnichannelbeleving creëren, waarbij de klantreis van de webshop via de app naar de winkel naadloos verloopt.' Met een paar voorbeelden legt Kaur uit wat ze bedoelt. ''Als een klant een t-shirt koopt in de winkel, moet hij de daarmee verdiende loyaliteitspunten meteen in de app zien staan. En als die klant online iets koopt, moet hij de ontvangen vouchers in elke winkel kunnen gebruiken. Met het ordermanagementsysteem kunnen we onze kanalen integreren en daarmee ons merk versterken, onze omzet een boost geven en onze klanten beter bedienen.''
Conversie vergroten
Vooralsnog verwerkt Hugo Boss zijn orders op traditionele wijze, waarbij voor elk kanaal een aparte voorraad is gereserveerd. ''Daardoor kunnen we onze voorraad niet optimaal inzetten. Soms hebben we in het ene kanaal een overschot, terwijl we in het andere kanaal tekortkomen'', weet Kaur. '
'Het ordermanagementsysteem maakt het mogelijk om onze orders op een slimmere manier te verwerken, waardoor we het maximale uit onze voorraden halen. Daarmee kunnen we het assortiment uitbreiden, de beschikbaarheid verbeteren en de voorraden beter af te stemmen op de wensen van onze klanten.''
Het ordermanagementsysteem maakt daarnaast allerlei kruisbestuivingen tussen de verschillende kanalen mogelijk. Kaur noemt click & reserve, click & collect, online bestellen en afhalen of retourneren in de winkels.
''Als we het mogelijk maken om onlinebestellingen op te halen of terug te brengen in onze winkels, trekken die meer klanten en genereren die meer omzet. Daarnaast willen we het mogelijk maken om online-orders vanuit lokale winkels te leveren. Kortom: we willen de conversie vergroten door onze klanten meer flexibiliteit te bieden en levertijden te verbeteren. Met het doel dat klanten zich aanmelden als lid en steeds bij ons terugkomen.''
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;