KARWEI aast met meubels op onderscheidend vermogen

KARWEI presenteert zich nadrukkelijker als decoratieve bouwmarkt met meubels om zich te onderscheiden van een GAMMA of Praxis. “Op die manier halen we niet alleen mannen binnen die bouwmaterialen zoeken voor een klus, maar ook vrouwen die spullen zoeken voor de afwerking en inrichting”, zegt formuledirecteur ad interim Machiel van der Sluis van KARWEI tegen RetailNews.

De huidige krimp in de woonbranche gaat ook KARWEI niet voorbij. De markt is stroef, merkt Van der Sluis. “Het is hard vechten om onze positie te behouden.” De bouwmarktketen concurreert daarom net als veel branchegenoten op prijs om consumenten te lokken. Dat is echter geen lange termijnoplossing, erkent hij. “Daarom willen we ons nog nadrukkelijker presenteren als winkel waar klanten terecht kunnen om hun interieur aan te kleden.” Daarbij is het een bijkomend voordeel dat zuinige consumenten die geen nieuw bankstel kopen, wel vaak nieuwe accessoires aanschaffen. Zo is de omzet in woonproducten volgens Van der Sluis de afgelopen vier jaar jaarlijks met tien procent toegenomen.

Naast zijn focus op woonartikelen wil de retailer zijn klusklanten niet verliezen. Daarin mikt KARWEI vooral op een functie als gespecialiseerde adviseur op de segmenten meubels, raamdecoratie en verlichting. “Nu er in de verlichting veel specialisten hun deuren sluiten, ontstaat daar bijvoorbeeld weer ruimte in de markt voor ons.” 

KARWEI positioneert zich als decoratieve bouwmarkt met onder meer een eigen woonmagazine en pop-up stores op woonevents. Daarnaast vindt zaterdag in alle vestigingen een meubelevent plaats waarbij consumenten meubels met korting kunnen aanschaffen, die vervolgens gratis worden thuisbezorgd. Deze meubels zijn ook in de webwinkel verkrijgbaar. “We zien dat consumenten een product in de winkel bekijken en de aankoop vervolgens online afronden.”

De bouwmarktketen beschikt sinds februari dit jaar over een webshop waar inmiddels dertig procent van het totale assortiment verkrijgbaar is. Van twintig procent van het aanbod treffen bezoekers vooralsnog alleen productinformatie aan. Deze artikelen zijn uitsluitend in de bouwmarkt te koop. “KARWEI is hard bezig om het onlineaanbod te vergroten”, zegt Van der Sluis. Op welke termijn dat klaar moet zijn, kan hij niet zeggen.   

Hoewel de formule opschuift van sec een bouwmarkt naar een meer decoratieve winkel, heeft de herpositionering geen gevolgen voor de naam van KARWEI, aldus Van der Sluis. “Je verandert een formulenaam niet gemakkelijk. Met bijvoorbeeld ons inspiratiemagazine en pop-up stores willen we de naam wel anders laden.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!