Een bundeling van foodspeciaalzaken zoals in de Rotterdamse Markthal leent zich ook voor andere steden. Het project is uniek in Nederland, aldus hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot tegen NU.nl. “Het zou best eens een trend kunnen worden.” De hal opende woensdag zijn deuren.
In Nijmegen is vorig jaar een voorstel ‘met grote meerderheid’ aangenomen om een markthal te bouwen, zegt GroenLinks-raadslid Jos Reinhoudt. Een dergelijk project kan met lokale producten en ambachten volgens hem de aantrekkelijkheid van de binnenstad flink vergroten. “We weten alleen nog niet waar we die hal kunnen neerzetten.”
De foodcourt in de havenstad is volgens Sloot goed opgezet. Consumenten kunnen bij de foodspeciaalzaken en versunits terecht voor ambachtelijke producten, maar kunnen er door de vestiging van Albert Heijn ook ‘gewoon toiletpapier kopen’. “Je kunt alles in één keer halen.”
De Rotterdamse Markthal past daarnaast in de trend van streekproducten en biologisch voedsel. “Denk bijvoorbeeld aan het succes van de ambachtelijke supermarkten van Marqt en de Jumbo Foodmarkt.” Productie door vakmensen op de winkelvloer is in opkomst, aldus Sloot. “Ik denk dat dit ook weer terug gaat komen bij veel servicesupermarkten waar zelfbediening het parool is geworden.”
‘Markthal heeft landelijke potentie’
Gepubliceerd op 1 oktober 2014 om 11:50
Reacties 0