'Hypermarkten hebben hun tijd gehad'

'Hypermarkten hebben hun tijd gehad'

Grote hypermarkten hebben hun tijd gehad. Het is verstandig om een flinke sanering door te voeren. Dat zegt hoogleraar Laurens Sloot in een gesprek met RetailTrends.

Hij reageert daarmee op de slechte jaarcijfers van de Franse supermarktketen Carrrefour in België. De Belgische winkels leden vorig jaar 56 miljoen euro verlies. Dat kwam grotendeels doordat een flinke ontslagronde veel geld kostte, maar ook doordat hypermarkten slecht draaien. "De Carrefour-hypermarkten zijn al jaren structureel verlieslatend en de situatie verslechtert nog", staat in het jaarverslag.

Volgens Sloot voorzagen deze grote winkels lange tijd in een behoefte. "Consumenten konden er alles kopen, ze zaten vaak op goedkope grond, met veel parkeerruimte." Maar volgens Sloot is het concept nu achterhaald. Zo kan veel non-food nu gemakkelijk online worden gekocht en hebben tweeverdieners geen tijd om uitgebreid boodschappen te doen: die willen een winkel dichtbij. "Voor het gros van de hypermarkten is het verleden tijd", zegt Sloot.

Lees op RetailTrends meer over de problemen in de Belgische supermarktwereld.

Reacties

Naar mijn beleving is het product aanbod in de NL supers zeer beperkt, neem een voorbeed aan een carefur waar je werkelijk alles kunt halen en vers.

Geplaatst door Steven Achternaam op 9 augustus 2019 om 11:27

Fijn dat ze in Steenwijk de fundering nog niet hebben uitgegraven.

Geplaatst door Olaf Busch op 9 augustus 2019 om 12:35

Hoe groter hoe mooier en makkelijk een beleving voor een morgen of namiddag te shoppen en parkeren rondom hoe makkelijk wil je het hebben.Deze hypermarkten zijn grandioos en ik zal ze altijd blijven bezoeken.

Geplaatst door Lambert Verkooijen op 9 augustus 2019 om 15:17

Laatste nieuws









RetailTrends