Grote hypermarkten hebben hun tijd gehad. Het is verstandig om een flinke sanering door te voeren. Dat zegt hoogleraar Laurens Sloot in een gesprek met RetailTrends.

Hij reageert daarmee op de slechte jaarcijfers van de Franse supermarktketen Carrrefour in België. De Belgische winkels leden vorig jaar 56 miljoen euro verlies. Dat kwam grotendeels doordat een flinke ontslagronde veel geld kostte, maar ook doordat hypermarkten slecht draaien. "De Carrefour-hypermarkten zijn al jaren structureel verlieslatend en de situatie verslechtert nog", staat in het jaarverslag.

Volgens Sloot voorzagen deze grote winkels lange tijd in een behoefte. "Consumenten konden er alles kopen, ze zaten vaak op goedkope grond, met veel parkeerruimte." Maar volgens Sloot is het concept nu achterhaald. Zo kan veel non-food nu gemakkelijk online worden gekocht en hebben tweeverdieners geen tijd om uitgebreid boodschappen te doen: die willen een winkel dichtbij. "Voor het gros van de hypermarkten is het verleden tijd", zegt Sloot.

Lees op RetailTrends meer over de problemen in de Belgische supermarktwereld.