Jumbo doet plofkip in de ban

Jumbo vervangt vanaf maandag stapsgewijs zijn kippenvlees door een diervriendelijker variant. Dat heeft de supermarktketen vrijdag bekendgemaakt.

Naar verwachting is eind 2015 alle basiskip vervangen door vlees van de zogenoemde nieuwe standaard kip. Deze kippen groeien langzamer, leven langer en hebben meer leefruimte. Waar nu bijvoorbeeld 21 kippen op één vierkante meter leven, zijn dat er straks 13,5 per vierkante meter. De prijs van dit vlees ligt iets boven die van de basiskip, aldus Jumbo. Voor een kipfilet van de nieuwe standaard kip zijn klanten één euro per kilo duurder uit.

Daarmee komt de keten tegemoet aan de behoeftes van klanten, aldus algemeen directeur Frits van Eerd. “Klanten geven aan dat ze wel een beter leven willen de kip, maar er niet altijd veel meer voor willen of kunnen betalen.”

Jumbo zet hiermee als eerste supermarkt een serieuze stap het gebied van dierenwelzijn, laat Wakker Dier weten. “Jumbo laat zien dat de kipplannen van de andere supermarkten onvoldoende zijn. We roepen andere supermarkten, zoals Albert Heijn, op om ook serieus aan een oplossing voor het plofkippenleed te werken”, aldus de dierenwelzijnsorganisatie. De nieuwe standaardkip die Albert Heijn enkele maanden geleden introduceerde, leeft drie dagen langer dan de plofkip en leeft met negentien soortgenoten op één vierkante meter. Na een klacht van Wakker Dier hierover mag het Zaanse concern van de Reclame Code Commissie zijn kip niet langer als ‘honderd procent verantwoord’ verkopen.

Reacties

Laatste nieuws









Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.

RetailTrends