Marktpartijen en overheden gaan samen met de Nederlandse detailhandel een agenda voor de sector opstellen. Deze zogenoemde Retailagenda moet ervoor zorgen dat de detailhandel in Nederland ‘een mooie toekomst tegemoet gaat’, aldus minister Henk Kamp van Economische Zaken.
Betrokken partijen zijn onder meer brancheorganisaties Detailhandel Nederland en Thuiswinkel.org, MKB Nederland, Rabobank en vastgoedeigenaren. Zij gaan onder leiding van Marijke van Hees, voormalig wethouder van Economische Ontwikkeling in Enschede, concrete afspraken maken die aansluiten op al lopende initiatieven. Die afspraken moeten ‘de toekomst van de detailhandel, de verdienkracht van de sector en de leefbaarheid van onze steden verbeteren’.
“Winkels zijn een belangrijke werkgever en zorgen voor 800.000 banen”, motiveert Kamp zijn bemiddeling. “Voor de leefbaarheid en bedrijvigheid van een stad zijn vitale binnensteden en aantrekkelijke winkelgebieden onmisbaar.”
Om de structurele veranderingen in het consumentengedrag, de veranderende behoefte aan winkelruimte en de groeiende leegstand, aantal faillissementen en onlineverkopen aan te pakken is volgens de partijen een integrale aanpak nodig. Samen werken ze aan drie thema’s: de fysieke omgeving van de winkels, het beter benutten van kansen voor de online verkoop en ruimte voor ondernemerschap. De afspraken worden in januari 2015 gepresenteerd, zodat ze dat jaar nog uitgevoerd kunnen worden.
Reacties 0