Dekker van de Vegt: van crowdfunding naar crowdsourcing

Boekenwinkel Dekker van de Vegt in Nijmegen wil zijn fans laten meedenken over de koers van de winkel. Zo gaat de voormalige vestiging van Polare een eigen webshop ontwikkelen. “Wie weet zit in ons netwerk precies de IT’er die we zoeken”, zegt bedrijfsleider Monique Kauffman in het oktobernummer van RetailTrends.

Toen Polare begint dit jaar in de problemen raakte, zorgde Kauffman er met behulp van crowdfunding voor dat de winkel in Nijmegen een doorstart kon maken. Zo werden e-mailadressen van betrokken klanten verzameld om contact te leggen. “Van crowdfunding willen we nu de stap maken naar crowdsourcing”, zegt zij.

Een slimme zet, vindt Simon Douw van crowdfundingadviesbureau Douw&Koren. Retailers moeten volgens de expert namelijk continu de interactie durven aangaan, zowel tijdens als na de crowdfundingscampagne. Zo houdt Dekker van de Vegt dit najaar ook zijn eerste besloten boekendiner voor geldschieters die meer dan duizend euro bijdroegen.

Vorig jaar werd maar liefst 32 miljoen euro via crowdfuncing opgehaald, berekende Douw&Koren. Het retailaandeel hierin is nog niet onderzocht, maar bedraagt “zeker enkele miljoenen euro’s en zal de komende jaren groeien”, schat Douw.

Douw en Kauffman komen in RetailTrends 10 uitgebreid aan het woord over het fenomeen dat de retail langzaam verovert. Ook Wouter Staal van Yoghurt Barn, dat zijn tweede vestiging met behulp van crowdfunding opende, spreekt over de financieringsmethode. “Investeerders moeten het gevoel krijgen dat ze bij de nieuwe Starbucks instappen.” Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!