'Koopzondag wint ten koste van donderdagavond'

Waar vooral de donderdagavond lijdt onder teruglopende bezoekersaantallen, rukt de zondag op als nieuwe winkeldag. Dat zegt directeur Huib Lubbers van onderzoeks- en databureau CityTraffic in De Financiële Telegraaf. “In die vijf uur dat de winkels open zijn, winkelt men langer.”

CityTraffic meet de passanten in de meeste grote winkelstraten in ons land aan de hand van wifi- en bluetooth-gegevens van mobiele telefoons. Daaruit blijkt dat sommige steden op donderdagavond te maken hebben met een teruggang in bezoekersaantallen van 49 procent of meer. Daaronder vallen volgens Lubbers onder meer Arnhem, Breda, Delft, Nijmegen, Tilburg en Utrecht.

De vrijdagavond kent een kleinere terugval in het aantal bezoekers, merkt hij. Die koopavond wordt volgens Lubbers gebruikt om weekendaankopen te doen en zo de zaterdag te ontlasten.

De bezoekersaantallen op zondag blijven in de cijfers van CityTraffic nog achter doordat winkels in veel steden die dag niet open zijn. Het succes van koopzondag wordt echter bepaald door het aantal winkels dat meedoet, zegt Lubbers. “Driekwart van de winkels moet meedoen, wil het een succes worden. Anders zitten er veel te grote gaten in.”

Vorige maand maakte Lubbers al bekend dat consumenten steeds vaker op maandag en dinsdag shoppen. Consumenten blijken daarnaast het liefst tussen 14.00 en 17.00 uur te shoppen. Winkels hebben in ons land de mogelijkheid om tot tien uur 's avonds geopend te blijven, merkt hij nu op. “Nederland is er volgens mij klaar voor om winkels open te gooien tot zeven uur 's avonds.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!